<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec--><div align="right">Warszawa, dnia 27 marca 2007 r. </div> MINISTER FINANSÓW PT10-812-167/2007/MR/429
<div align="center">Dyrektorzy Izb Skarbowych Dyrektorzy Urzędów Kontroli Skarbowej wszyscy </div> W związku z uchwałą NSA z dnia 8 stycznia 2007 r. sygn. akt I FPS 1/06 w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat rocznych ponoszonych z tytułu użytkowania wieczystego ustanowionego przed dniem 1 maja 2004 r. i w nawiązaniu do pisma Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2004 r. nr PP1-811-1181/2004/EF/2699, w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, działając na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym Minister Finansów dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, uprzejmie informuję: Uwzględniając fakt wydania przez NSA ww. uchwały w sprawie opodatkowania ustanowienia użytkowania wieczystego, stosowanie przez organy podatkowe stanowiska zawartego w interpretacji Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2004 r. nr PP1-811-1181/2004/EF/2699 może oznaczać niepotrzebne koszty dla budżetu Państwa. Mając na uwadze powyższe w wydanych interpretacjach należy zastosować się do dokonanej przez NSA interpretacji. Zgodnie z ww. uchwałą NSA, opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, ustanowionego przed dniem 1 maja 2004 r., gdy taka czynność nie podlegała podatkowi od towarów i usług, po wejściu w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w sprawie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) ani nie zawiera w sobie należnego podatku, ani też nie powinna być powiększona o taki podatek na podstawie przepisów tej ustawy.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Podoba mi się argumentacja MF - zaleca zastosowanie się do interpretacji NSA nie dlatego, że jest prawidłowa. Mamy się dostosować by nie narażać na niepotrzebne koszty budżetu Państwa po przegranych kolejnych sporach z samorządami.
____________________________________ Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.
Ostatnio edytowano 08 kwi 2007, 20:31 przez wjawor, łącznie edytowano 1 raz
08 kwi 2007, 20:30
no chyba nie sugerujesz,że MF popełniło błąd (dokonało błędnej interpretacji), do którego (-ej) nie chce się przyznać. :nonono: Coś takiego nie mieści się w głowie. NSA coś tam se orzekł w składzie 7, no to już jak się uparli to stosujmy. Ale jeszcze zobaczymy .......ten się śmieje kto się śmieje ostatni :angry:
16 kwi 2007, 13:59
Nawiązując do tematu błędnych interpretacji Ministerstwa Finansów, które gdy je się czyta ma się wrażenie że pisano je bezmyślnie kierując się jedynie prostackim fiskalizmem (nie mówiąc złodziejstwem) warto wspomnieć również o interpretacji dotyczącej prowizji (bonusów) wypłacanych pomiędzy firmami w celach motywacyjnych. Los tej interpretacji jest podobny do tej o użytkowaniu wieczystym. Akcyza na samochody sprawadzane z Unii - to samo. Podobnie warto wspomnieć o momencie powstawania obowiązku podatkowego w podatku od spadków (to w związku z nową ulgą), która również mam nadzieję polegnie jak poprzednie w niezawisłych sądach. Szkoda tylko że te głupoty musimy stosować w praktyce, świecić oczami i zbierać cięgi za "nieomylnych"
16 kwi 2007, 18:11
Słuchajcie, nie kwestionując uchwały NSA, mam pytanie: Jak teraz podejść do spraw ustanawiania użytkowania wieczystego po 01 maja 2004 r. W myśl uchwały, czynność ta jest dostawą towaru. Niesie to ze sobą konsekwencje. Gmina będzie musiała zapłacić cały VAT już teraz, z góry, a będzie go "odzyskiwać" od użytkownika w comiesięcznych opłatach przez 99 lat. I robi się nieciekawie. Może ktoś już rozwiązywał ten problem?
06 wrz 2007, 18:00
Bergen
Słuchajcie, nie kwestionując uchwały NSA, mam pytanie: Jak teraz podejść do spraw ustanawiania użytkowania wieczystego po 01 maja 2004 r. W myśl uchwały, czynność ta jest dostawą towaru. Niesie to ze sobą konsekwencje. Gmina będzie musiała zapłacić cały VAT już teraz, z góry, a będzie go "odzyskiwać" od użytkownika w comiesięcznych opłatach przez 99 lat. I robi się nieciekawie. Może ktoś już rozwiązywał ten problem?
A my udajemy, że obowiązek podatkowy powstaje "proporcjonalnie" do wysokości wpłacacnych przez użytkowników wieczystych kwot
07 wrz 2007, 08:26
Pragnę zauważyć, że w okresie od 25.06.2004 do 15.02.2005 obowiązywał szczególny moment powstawania obowiązku podatkowego (§ 3a rozporządzenia MF w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych obowiązek podatkowy powstawał z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu) Oznacza to, że gmina, która oddała w użytkowanie wieczyste grunty w okresie 01.05.2004 r. - 24.06.2004 r. oraz po 15.02.2005 r. faktycznie powinna uiścić cały należny VAT z góry, natomiast gdy grunty zostały oddane w użytkowanie wieczyste w okresie obowiązywania § 3a rozporządzenia MF, podatek musiała odprowadzić tylko od tych opłat, których termin płatności przypadał w tym okresie, a od opłat późniejszych już nie!
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników