Projekt zmiany ustawy II instancja plebsowi przedstawić raczyła, co by ten uwagi swe jakże nieistotne wnieść zechciał... zatem "bezterminowość VZM-ów" coraz bardziej pewna ...?
____________________________________ always look on the bright side of life
14 cze 2007, 12:25
Witam, czy w waszych urzędach przyjmujecie korekty VZM, tzn. wniosek złożony na początku roku, kasa odebrana, zrobiłam remont, mam nowe faktury i chcę odzyskać szybciej kasę. Czy mogę złożyć korektę poprzedniego wniosku i uwzględnić nowe faktury?
08 sie 2007, 11:50
agcies
Witam, czy w waszych urzędach przyjmujecie korekty VZM, tzn. wniosek złożony na początku roku, kasa odebrana, zrobiłam remont, mam nowe faktury i chcę odzyskać szybciej kasę. Czy mogę złożyć korektę poprzedniego wniosku i uwzględnić nowe faktury?
Superrrrrrrrrrrrrrr pomysł ale nie wypali w tym wypadku absolutnie, za żadne skarby not at all.
08 sie 2007, 21:06
agcies
Witam, czy w waszych urzędach przyjmujecie korekty VZM, tzn. wniosek złożony na początku roku, kasa odebrana, zrobiłam remont, mam nowe faktury i chcę odzyskać szybciej kasę. Czy mogę złożyć korektę poprzedniego wniosku i uwzględnić nowe faktury?
Jesli popatrzeć na VZM - w pozycji 7 dopuszczalna jest opcja korekty wniosku przez którą rozumieć należy (zgodnie z objaśnieniem w pkt.4) rozszeżenie zakresu żądania lub zgłoszenie nowego żądania, zgodnie z art.167 ord. pod., a ten stanowi:
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Art. 167. § 1. Do czasu wydania decyzji przez organ pierwszej instancji strona może wystąpić o rozszerzenie zakresu żądania lub zgłosić nowe żądanie, niezależnie od tego, czy żądanie to wynika z tej samej podstawy prawnej co dotychczasowe, pod warunkiem że dotyczy tego samego stanu faktycznego. Termin określony w art. 139 § 1 biegnie na nowo od dnia rozszerzenia zakresu lub zgłoszenia nowego żądania.
§ 2. Odmowa uwzględnienia żądania w sprawie zmiany zakresu postępowania następuje w drodze postanowienia. Nieuwzględnione żądanie wszczyna odrębne postępowanie podatkowe; przepisy art. 165 § 1-3b stosuje się odpowiednio. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Z tego co piszesz jest już po decyzji i dokonanym zwrocie środków, wiec chyba jasne...
____________________________________ always look on the bright side of life
09 sie 2007, 08:40
elsinore
...Z tego co piszesz jest już po decyzji i dokonanym zwrocie środków, wiec chyba jasne...
No, nie wiem czy jest to takie proste. Pytanie czy zwrot nastąpil w drodze decyzji, czy bez. Jak bez decyzji, to mamy bardzo ciekawy stan faktyczny.
Ale korekta raczej nie wchodzi w rachubę, ponieważ jak rozumiem są to faktury otrzymane po złożeniu wniosku, a więc w momencie składania pierwotnego ich nie było ( inna sytuacja byłaby, gdyby wnioskodawca odszukał "stare" faktury ). Natomiast dla bardziej "walczących" doradców, każdy z tych przypadków ( jeśli zwrot nie był określany w formie decyzji ) daje szanse na "powożenie się" z US, dzięki wspaniałej ustawie, którą mamy w tym zakresie.
____________________________________ Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.
09 sie 2007, 09:00
Fakt, Wjawor. Ale nawet zakładając, że puścili zwrot bez decyzji, to kluczowym jest kiedy przeprowadzono remont (a raczej) kiedy dokonano zakupu materiałów z "dodatkowych" FV. I pytanie - jeśli po zwrocie z pierwszego wniosku, to czy zmianie ulega pierwotny stan faktyczny (o którym mowa w powołanym art.167) ? Nowe faktury - nowe prace - zmiany w stanie faktycznym nastąpiły później, nie odnoszą się do stanu pierwotnego (nie zmieniają go wstecz), ale modyfikują później... więc chyba odpada dopuszczalność korekty.
Jeszcze lepiej (ciekawiej) byłoby, gdyby podatnik "znalazł" zagubione faktury, których nie przedłożył z pierwotnym VZM. Jeśli US puścił zwort bez decyzji, a podatnik złożyłby "korektę" VZM, to odnosząc do art.167 o.p. faktycznie byłby zgryz...
Tak to jest kiedy każą stosować o.p. do przepisów pozwalających zakończyć postepowanie bez wydania rozstrzygnięcia w formie decyzji...
____________________________________ always look on the bright side of life
09 sie 2007, 09:53
Dzięki za pomoc, cóż, poczekam do stycznia...
09 sie 2007, 10:11
Jak postapic w sytuacji takiej oto: US wyznaczyl mi 7-dniowy termin na zapoznanie sie z zebranym materialem w sprawie mojego wniosku. W czasie spotkania z urzedniczka przedstawila mi ona liste odrzuconych pozycji z faktur, za ktore urzad nie zamierza zwrocic vat. Wsrod tych pozycji jedna faktura odrzucona w calosci z powodu "podejrzenia ze wystawil ja podmiot nieuprawniony" (nieuprawniony do handlu materialami, bo w nazwie ma "instalatorstwo"). W celu sprawdzenia zasadnosci podejrzen osoba zajmujaca sie zwrotem vat za materialy budowlane zamierza wyslac zapytanie do urzedu obslugujacego wystawce faktury. Ale ja mam sie podpisac pod informacja, ze faktura ta jest odrzucona. Sumujac: 1. zostala mi przedstawiona lista odrzuconych pozycji z prosba o podpisanie i ew. zlozenie wyjasnien w ciagu tygodnia. Ja sie podpisalem pod ta lista z dopiskiem, że w ciągu 7 dni uzupełnie kilka numerów PKWiU, 2. wsrod odrzuconych pozycji była owa faktura, co do której nie wiadomo jeszcze, czy jej odrzucenie jest zasadne, 3. czy odrzucenie tej faktury jest zasadne, okaże sie po otrzymaniu odpowiedzi z innego US 4. gdy mój US otrzyma odpowiedź z drugiego US dawno minie mój termin na wypowiedzenie się w sprawie zebranego materiału, ponadto podpisałem się już pod informacją, że faktura jest odrzucona i nie dopisałem tam, że dostarczę jakiekolwiek dowody w sprawie tej faktury,
VAT 22% od spornej faktury zostal odprowadzony, sprawdziłem to u wystawcy faktury. Decyzja w sprawie nie została jeszcze wydana przez US. Jak postąpić, aby mieć szansę na zwrot VAT za tę fakturę?
03 wrz 2007, 21:16
Prawo do lokalu przy składaniu wniosku
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec--> Osoba, która chce odzyskać VAT za materiały budowlane, musi mieć tytuł prawny do lokalu w chwili, gdy składa wniosek o zwrot podatku. Nie zaś w momencie zakupu
Tak zdecydował dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu Ośrodek Zamiejscowy w Pile (nr P1-D/4150005/07). Nie zgodził się z postanowieniem naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile, ponieważ uznał, że zostało ono wydane z rażącym naruszeniem prawa.
Chodziło o ustalenie, czy we wniosku o zwrot części wydatków poniesionych na cele mieszkaniowe podatnik może uwzględnić również faktury, które potwierdzają zakup materiałów budowlanych, zanim jeszcze uzyskał tytuł prawny do lokalu. Według organu podatkowego I instancji podatnik nie może skorzystać z prawa do zwrotu części wydatków, bo umowa ze spółdzielnią mieszkaniową nie zawierała klauzuli, że zobowiązuje się ona udostępnić lokal po wybudowaniu, a przed ustanowieniem prawa własności. Podatnik nie posiadał tytułu prawnego do lokalu, nie mógł więc skorzystać z prawa do zwrotu za ten okres.
Innego zdania był jednak dyrektor Izby Skarbowej, który przychylił się do stanowiska podatnika. W uzasadnieniu decyzji przypomniał, że zwrot dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. i tylko na te materiały, których opodatkowanie wzrosło po przystąpieniu Polski do UE (zwrotowi podlega różnica między stawką w wysokości 7 a 22 proc.).
Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (DzU z 2005 r. nr 177, poz. 1468) zwrot przysługuje osobie, która posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane albo tytuł prawny do budynku lub lokalu mieszkalnego, albo pozwolenie na budowę. Co ważne, jak czytamy w uzasadnieniu decyzji, pojęcie "prawo do dysponowania nieruchomością", "pozwolenie na budowę" czy "tytuł prawny" odnosi się w ustawie o zwrocie niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym do momentu ustalania prawa do zwrotu (prawa do złożenia wniosku), a nie prawa do dokonywania wydatków.
Dlatego istotne jest, by w momencie składania wniosku o zwrot podatnik dysponował jednym z tych praw. W tym konkretnym przypadku podatnik może więc złożyć wniosek po uzyskaniu tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego, ujmując w nim faktury dokumentujące poniesione wydatki.
Mam pytanie. Jak byście postąpili w sytuacji, gdy podatnik do wniosku VZM-1 przedstawił fakturę wystawioną przez podmiot nieistniejący. Czy uznać taką fakturę i zwrócić podatnikowi róźnicę VAT-u czy nie? Ponadto na fakturze jest zapis, że dokonano zapłaty przelewem. Czy jeśli przedstawi dowód zapłaty za fakturę to może uznać? Czy taka faktura skoro jest fałszywa to może nie powinna być brana pod uwagę?
05 paź 2007, 09:03
Pomoc
Mam pytanie. Jak byście postąpili w sytuacji, gdy podatnik do wniosku VZM-1 przedstawił fakturę wystawioną przez podmiot nieistniejący. Czy uznać taką fakturę i zwrócić podatnikowi róźnicę VAT-u czy nie? Ponadto na fakturze jest zapis, że dokonano zapłaty przelewem. Czy jeśli przedstawi dowód zapłaty za fakturę to może uznać? Czy taka faktura skoro jest fałszywa to może nie powinna być brana pod uwagę?
nie możesz zwrócić, ja bym to potraktowal jako chęć nielegalnego uszczplenia budżetu. Pamiętaj, że VAT i PIT nie zostały od tej faktury zapłacone, więc nie ma pieniędzy na ich zwrot w budżecie. Os. fizyczna może dochodzić swoich praw w sądzie pozywając wystawce, a tu najlepiej niech jej nie ujmuje. Sprawdź jeszcze jakie warunki musi spełniać faktura VAT aby była uznana za prawidłową. Zwróć uwagę na określenia podmiotów oraz os. uprawnionych do wystawienia faktury.
yokohama
Jak postapic w sytuacji takiej oto: US wyznaczyl mi 7-dniowy termin na zapoznanie sie z zebranym materialem w sprawie mojego wniosku. W czasie spotkania z urzedniczka przedstawila mi ona liste odrzuconych pozycji z faktur, za ktore urzad nie zamierza zwrocic vat. Wsrod tych pozycji jedna faktura odrzucona w calosci z powodu "podejrzenia ze wystawil ja podmiot nieuprawniony" (nieuprawniony do handlu materialami, bo w nazwie ma "instalatorstwo"). W celu sprawdzenia zasadnosci podejrzen osoba zajmujaca sie zwrotem vat za materialy budowlane zamierza wyslac zapytanie do urzedu obslugujacego wystawce faktury. Ale ja mam sie podpisac pod informacja, ze faktura ta jest odrzucona. Sumujac: 1. zostala mi przedstawiona lista odrzuconych pozycji z prosba o podpisanie i ew. zlozenie wyjasnien w ciagu tygodnia. Ja sie podpisalem pod ta lista z dopiskiem, że w ciągu 7 dni uzupełnie kilka numerów PKWiU, 2. wsrod odrzuconych pozycji była owa faktura, co do której nie wiadomo jeszcze, czy jej odrzucenie jest zasadne, 3. czy odrzucenie tej faktury jest zasadne, okaże sie po otrzymaniu odpowiedzi z innego US 4. gdy mój US otrzyma odpowiedź z drugiego US dawno minie mój termin na wypowiedzenie się w sprawie zebranego materiału, ponadto podpisałem się już pod informacją, że faktura jest odrzucona i nie dopisałem tam, że dostarczę jakiekolwiek dowody w sprawie tej faktury,
VAT 22% od spornej faktury zostal odprowadzony, sprawdziłem to u wystawcy faktury. Decyzja w sprawie nie została jeszcze wydana przez US. Jak postąpić, aby mieć szansę na zwrot VAT za tę fakturę?
ujmij ją w kolejnym wniosku ale pamiętaj wniosek tylko raz w roku możesz złożyć. Ewentualnie korekta wniosku jeżeli nie jest za późno. albo idz do US i spisz koleny protokół. Pamiętaj, że urząd aby wziąść pod uwagę odpowiedź innego US w twojej sprawie musi jeszcze raz zapoznać ciebie z materiałem dowodowym.Chyba że jak zrozumiałem, to ją wykreśliłeś sam i teraz najlepiej złożyć ją w przyszłym wniosku.
06 paź 2007, 07:32
nić dodać nić ująć
06 paź 2007, 23:38
strike
Pamiętaj, że VAT i PIT nie zostały od tej faktury zapłacone, więc nie ma pieniędzy na ich zwrot w budżecie. Os. fizyczna może dochodzić swoich praw w sądzie pozywając wystawce, a tu najlepiej niech jej nie ujmuje. Sprawdź jeszcze jakie warunki musi spełniać faktura VAT aby była uznana za prawidłową. Zwróć uwagę na określenia podmiotów oraz os. uprawnionych do wystawienia faktury.
A możesz wskazać jakiś przepis z którego to wynika? Odmówić zwrotu można by tylko i wyłacznie jak masz dowody, że nie było wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych (art. 3 ust. 1 ustawy VZM). W ustawie VZM jest tylko że podatnicy udokumentować muszą je fakturami. Aby ustalić co to jest faktura odsyłam do przepisów VAT. A to że zostało wystawione przez podmiot nieuprawniony nie pozbawia dokumentu statusu faktury. W szczególności nie ma znaczenia ze wystawca nie jest zarejestrowany- wystarczy że jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT (patrz 106).
Zresztą teza że odliczenie nie przysługuje jak faktura jest wystawiona przez podmiot nieuprawniony (niezarejestrowany) jest już nieaktualna nawet w VAT, gdzie jest przepis (88 ust. 3a) który do niedawna tak był interpretowany - a co dopiero w VZM. Podobnie teza że nie ma prawa do zwrotu jak faktura zawiera błędy formalne.
09 paź 2007, 20:24
<!--fonto:Times New Roman--><span style="font-family:Times New Roman"><!--/fonto-->Może i masz racje z legalnością takiej faktury nie jestem spec. z VATu i nie miałem potrzby wnikać tak dokładnie w temat. Ale z tego co piszesz to wynika, że jak mi jakaś firma "kogucik" wystawi fakturę na 100tys to skorzystam sobie ze zwrotu w pełnym limicie a us mi nie zakwestionuje niczego. coś tu chyba jest nie tak. Ponadto można wnioskującemu wytknąć chęć wyłudzenia pieniędzy, gdyby nadodatek wskazana firma jeszcze nie istniała w rejestrach. Bo jak istanieje to może i faktycznie można zwrot wyołacić a firmę prześwietlić i wymierzyć należność podatkową do zapłaty. Tak czy inaczej, jest to napewno jedna z nie domówionych kwesti ustawy o zwrocie... A przy okazji kłaniaja się prostota i przejżystość prawa podatkowego w PL.
A tak z innej beczki, co zrobić jak zwrot z faktury już został wypłacony, a po tym czasie następuje zwrot części materiałów i korekta faktury. <!--fontc--></span><!--/fontc-->
Ostatnio edytowano 12 paź 2007, 10:29 przez strike, łącznie edytowano 1 raz
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników