Teraz jest 05 wrz 2025, 19:37



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 358 ]  idź do strony:  Poprzednia strona  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 26  Następna strona
Zwrot za materiały budowlane 
Autor Treść postu
Znawca
Własny awatar

 REJESTRACJA20 paź 2006, 20:09

 POSTY        156

 LOKALIZACJAz dołu mapy
Post 
ramzes                    



U nas radca wydał opinie prawną, że w sytuacji gdy kupował i nie miał pozwolenia na budowę a w momencie złożenia do US wniosku już miał to przysługuje mu zwrot.
Również mam opinię, że gdy kupował mając pozwolenie na budowę gospodarczego budynku (przez 3 lata), a później zmienił pozwolenie na budowę na cele mieszkalne i po trzech miesiącach zawiadomił o zakończeniu budowy domu na cele mieszkalne i złoży wniosek o zwrot, to też mu przysługuje.
Ot i co.

Przecież to jest logiczne, kurnik wybudował czy może jednak dziuplę dla siebie?


26 gru 2007, 22:04
Zobacz profil
Zaawansowany
Własny awatar

 REJESTRACJA13 paź 2007, 22:28

 POSTY        70
Post 
I. Dapa- wnioskodawca nie budował ściany kurnika ale też nie miał zamiaru na początku -wg dokumentów- prowadzić inwestycję "mieszkalną". Więc nie rozumiem twego agresywnego zachowania. Zwroty dotyczą wydatków stricte mieszkalnych wobec tego można mieć wątpliwości. Niektórzy z nas, jak np. ja, nie uważam sie za alfę o omegę, mam wątpliwości i chcę je wyjaśnić i tyle. Bądż raczej doradcą a nie prześmiewcą.

II. Co do zwrotu Vatu przez spadkobierców:

Rodzaj dokumentu postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura PD-Ib-415-18/06
Data 2007.02.01
Autor Urząd Skarbowy w Lesznie
Temat Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym --> Odpowiednie stosowanie przepisów
Słowa kluczowe spadkobiercy
zwrot wydatków związanych z budownictwem

Pytanie podatnika Czy spadkodawcy przysługuje prawo do zwrotu podatku od towarów i usług wynikającego z wystawionych na matkę rachunków na remont domu jednorodzinnego?

Pismem z dnia 30.11.2006 r. (data wpływu) Wnioskodawca zwrócił się o interpretację z zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że zamieszkiwał razem z matką w domu jednorodzinnym. Po śmierci matki został wspólnie z żoną spadkobiercą domu. Matka (wdowa) na koniec roku planowała dokonać rozliczenia podatku VAT wynikającego z faktur remontowych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, czy przysługuje mu prawo do zwrotu podatku od towarów i usług wynikającego z wystawionych na matkę rachunków na remont domu jednorodzinnego?

Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu jako spadkodawcy prawo do rozliczenia zwrotu podatku VAT za zmarłą matkę.

Ustosunkowując sie do powyższego, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468). Przedmiotowy zwrot dokonywany jest zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym. Przepisy tej ustawy nie dają prawa spadkobiercom do ubiegania się o zwrot poniesionych wydatków przez spadkodawców. Jednakże art. 7 powołanej ustawy stanowi, iż w sprawach nieuregulowanych w niniejszej ustawie stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Zgodnie z art. 97 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem par. 2, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.

Definicję przepisów prawa podatkowego zawiera pkt 2 art. 3 powołanej ustawy, zgodnie z którym, ilekroć w ustawie (Ordynacji podatkowej) jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Natomiast w myśl pkt 1 cytowanego artykułu 3, ilekroć w ustawie jest mowa o ustawach podatkowych - rozumie się przez to ustawy dotyczące podatników, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, w myśl przytoczonej powyżej definicji nie jest przepisem prawa podatkowego, tj. nie jest ustawą podatkową ani aktem wykonawczym wydanym na jej podstawie.

Ponadto uprawnienie do żądania zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych związanych z remontem budynku mieszkalnego jest uprawnieniem ściśle osobistym i niepodlegającym sukcesji. Przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa nie dają zatem spadkobiercom możliwości żądania takiego zwrotu na podstawie faktur wystawionych na osobę fizyczną (spadkodawcę).

Biorąc powyższe pod uwagę tutejszy organ podatkowy stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku postanowił uznać za nieprawidłowe.

Interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej sporządzenia.

III . Podatnik złożył wniosek w 2006r., otrzymał zwrot jeszcze decyzją. W 2007r. zwrócił część towaru i otrzymał faktury korygujące do tych z VZM-u. Nie można wzruszyć decyzji- brak popdstawy z OP. Jak postąpilibyście w tym przypadku?


30 gru 2007, 15:28
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA30 kwi 2006, 13:31

 POSTY        905

 LOKALIZACJAUS Polska
Post 
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (1) – Kto jest uprawniony do zwrotu VAT
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Od 1 stycznia 2006 r. w polskim porządku prawnym obowiązuje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U.2005 r. Nr 177, poz. 1468) regulująca zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części. Uzasadnieniem dla wprowadzenia w życie przepisów tej ustawy było zrekompensowanie inwestorom indywidualnym podwyżki podatku VAT z 7% na 22%, która miała miejsce po dniu 1 maja 2004 r. Co istotne, zwrot wydatków finansowany jest z budżetu państwa, a refundacja części wydatków odpowiada kwocie o jaką wzrosła cena brutto materiałów budowlanych.

Ustawa o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (dalej: ustawa o zwrocie), mimo stosunkowo krótkiego okresu jej obowiązywania, dwukrotnie została poddana nowelizacji.

Ostatnia nowelizacja, pochodząca z 19 września 2007 r., czyli ustawa z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. nr 192, poz. 1382), wprowadziła do omawianej regulacji prawnej zasadnicze zmiany, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2008 r. Do najważniejszych z nich należy przedłużenie obowiązywania ulgi na czas nieokreślony przy jednoczesnej zmianie limitów odliczeń z jednorazowych do limitów okresowych – pięcioletnich.

Zgodnie z przepisami ustawy w brzmieniu aktualnie obowiązującym, (tj. od 1 stycznia 2008 r.), zwrot dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 22%.

Stosownie do art. 2 ustawy, zwrot dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r.

Jak widać, w wyniku nowelizacji, ustawodawca wyeliminował datę 31 grudnia 2007 r. jako datę zamykającą okres, w którym poniesienie wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym uprawniało do wnioskowania o ich zwrot. Możliwość ubiegania się o zwrot przedmiotowych wydatków przysługuje więc nadal i nie jest ograniczona w czasie.

Podmioty uprawnione do otrzymania zwrotu VAT

Zgodnie z art.1 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, ustawa ta reguluje zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części. A zatem, z powyższego przepisu wynika, że osobami, które mogą dochodzić zwrotu części wydatków poniesionych na inwestycje w budownictwie mieszkaniowym, są tylko i wyłącznie osoby fizyczne, przy czym należy pamiętać, że uprawnienie do zwrotu związane jest z ponoszeniem wydatków na realizację określonych inwestycji budowlanych.

W praktyce często podmiotami zainteresowanymi otrzymaniem zwrotu są wspólnoty mieszkaniowe. Niestety, jako jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, nie mogą występować o taki zwrot. Z woli ustawodawcy, przepisy niniejszej ustawy zastosowanie mają jedynie do osób fizycznych.

Zatem, podmiotami uprawnionymi do uzyskania zwrotu VAT są osoby fizyczne, które łącznie spełniają następujące przesłanki:

1) poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z:

* budową budynku mieszkalnego,
* nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach,
* remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;

Warto podkreślić, iż w rozumieniu ustawy, budynkiem mieszkalnym jest budynek lub jego część służąca zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych oraz związane z nimi urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków. Natomiast, przez remont budynku lub lokalu mieszkalnego rozumie się wyłącznie wykonanie robót określonych w załączniku do ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Skoro zatem, ustawa o zwrocie zawiera własną definicję pojęcia remontu, to oznacza że remontem (w rozumieniu ustawy) będą wszelkie te prace, które zostały zaliczone do remontu, bez względu na to, czy prace te odbywają się w lokalu nowym, czy też już wcześniej używanym. Niekiedy więc prace o charakterze wykończeniowym trzeba będzie uznać za remont w rozumieniu ustawy. Remontem jest bowiem wykonanie określonych prac, niezależnie od tego czy przywracają one stan poprzedni, czy też tworzą zupełnie nową jakość.

Istotną przesłanką ubiegania się przez osoby fizyczne o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części jest faktyczne poniesienie owych wydatków. Tak wynika z literalnego brzmienia art. 1 ust. 1 ustawy o zwrocie. W przypadku więc, gdy poniesione wydatki związane z zakupem materiałów budowlanych zostały w jakikolwiek sposób zrefundowane, a więc osoba która poniosła wydatki otrzymała je od Skarbu Państwa w jakiejkolwiek formie, np. w postaci refundacji przez PFRON, nie jest możliwy w tej części zwrot wydatków na podstawie omawianej ustawy. W momencie bowiem otrzymania refundacji osoba, która pierwotnie poniosła wydatki na cele mieszkaniowe już otrzymuje zwrot tych wydatków, tylko w innej formie.

Z punktu widzenia wykładni celowościowej zwrot wydatków określony ustawą z dnia 29 sierpnia 2005 r. ma zrekompensować pewną część poniesionych wydatków, która wynika ze wzrostu podatku VAT. Jeżeli osoba zainteresowana otrzymała zwrot nie tylko części podatku, ale całą wydatkowaną kwotę nie nabywa dodatkowo prawa do zwrotu podatku zawartego w cenie zakupionych materiałów budowlanych, bowiem oznaczałoby to otrzymanie dwukrotnego zwrotu raz poniesionych wydatków.

2) udokumentowały poniesione wydatki fakturami VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Na mocy bowiem art.3 ust. 4 ustawy, dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust.1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej;

Fakturami na gruncie omawianej ustawy o zwrocie są faktury VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, dokumentujące zakupy, o których mowa w art.3 ust.1 ustawy o zwrocie VAT.

3) poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%;

Wykaz takich materiałów ogłosił Minister Transportu i Budownictwa wydając w dniu 30 grudnia 2005 r. obwieszczenie, w którym ogłosił wykaz materiałów budowlanych opodatkowanych do dnia 30 kwietnia 2004 r. stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. opodatkowanych podatkiem VAT w wysokości 22% (Dz. Urz. MTiB z 2006 r. Nr 1, poz. 1). W ten sposób Minister określił listę materiałów budowlanych, których zakup uprawnia do ubiegania się o zwrot części poniesionych wydatków. W wykazie tym jako czynnik identyfikujący materiały budowlane, oprócz ich nazw podano również ich symbole PKWiU – co odpowiada Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, o której mowa w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.).

4) posiadają prawo do dysponowania nieruchomościami na cele budowlane w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, z późn zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy o zwrocie, czyli gdy chodzi o remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o zwrocie nie precyzują pojęcia tytułu prawnego, jednakże oczywistym jest, iż uprawnienie osoby do zajmowanego budynku lub lokalu musi być określone na podstawie stosownych przepisów prawnych. Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa sądów administracyjnych za tytuł prawny do lokalu (budynku) mieszkalnego uważa się m.in.:

* akt własności budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego,
* umowę najmu lub dzierżawy,
* przydział lokalu (decyzja),
* umowę użyczenia,
* umowę podnajmu lub poddzierżawy,
* inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego, np. umowę, na podstawie której dany podmiot obowiązany jest do ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z użytkowaniem nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego.

5) posiadają pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie;

6) nie dokonały (małżonek osoby występującej o zwrot) zakupu materiałów budowlanych w związku z inwestycjami wymienionymi w art.3 ust.1 jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla zobrazowania powyższego przepisu, posłużę się następującym przykładem: Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z najmu nieruchomości o charakterze mieszkalnym na cele mieszkaniowe, tego rodzaju czynności korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, stosownie do załącznika Nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Może zatem powstać wątpliwość, czy w takiej sytuacji uprawnione jest żądanie zwrotu części wydatków na zakup materiałów budowlanych poniesionych w związku z remontem lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem umowy najmu.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym prawo do zwrotu, o którym mowa w art.3 ust.1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności jako podatnicy podatku dochodowego od towarów i usług w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Z treści powyższego przepisu wynika jednoznacznie, że osoba dokonująca inwestycji, o których mowa w art.3 ust.1 ustawy o zwrocie, w związku z prowadzoną działalnością w tym zakresie, nie ma możliwości skorzystania ze zwrotu osobom. Zgodnie z wyżej wskazanym załącznikiem nr 4 do ustawy VAT, usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe zwolnione zostały od podatku od towarów i usług. Sam fakt wskazania przez ustawodawcę czynności wynajmu jako zwolnionej z VAT, powoduje, iż co do zasady podlega ona opodatkowaniu tym podatkiem.

Zatem, dokonując wynajmu nieruchomości lub lokali mieszkalnych na cele mieszkalne, jako osoba podlegająca co do zasady opodatkowaniu podatkiem VAT, a korzystająca jedynie ze zwolnienia przedmiotowego, nie można ubiegać się o zwrot części podatku VAT, od wydatków związanych z remontem danego lokalu mieszkalnego, poniesionych w czasie kiedy lokal jest przedmiotem wynajmu.

Beata Witkowska

(C.D.N.)
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


08 sty 2008, 17:40
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA30 kwi 2006, 13:31

 POSTY        905

 LOKALIZACJAUS Polska
Post 
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (2) – Limity zwrotu podatku
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->
W poprzednim artykule omówiłam podmioty uprawnione do zwrotu VAT. Dzisiaj o zasadach zwrotu i wielkościach limitów, stosowanych przy ustalaniu jego wielkości. Należy podkreślić, iż w ramach omawianej ulgi zwrotowi podlega tylko część kwot podatku VAT zawartego w posiadanych przez podatnika oryginałach faktur VAT. Przypominam jednocześnie, że muszą to być faktury wystawione w okresie od 1 maja 2004 r. i dokumentujące wydatki na zakup materiałów budowlanych związanych z budową budynku mieszkalnego, nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny, spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach, a także remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Wielkość zwrotu VAT jest ograniczona limitami, które zależą od tego, czy inwestycja na realizację której poniesiono wydatki na zakup materiałów budowlanych wymagała pozwolenia na budowę oraz czy wcześniej dana osoba fizyczna ubiegająca się o zwrot VAT korzystała z ulg mieszkaniowych czy też z nich nie korzystała.

W „starym” stanie prawnym, obowiązującym do 31 grudnia 2007 r., limity odliczeń były ustalone jednorazowo na cały okres obowiązywania ustawy, niezależnie od tego ile razy dana osoba występowała o zwrot, co skutkowało tym, że uzyskiwane zwroty pomniejszały przysługujący limit. Istotą nowelizacji przepisów ustawy o zwrocie VAT, która weszła w życie 1 stycznia 2008 r, jest to, że obecnie obowiązują limity okresowe – pięcioletnie. Stosownie bowiem do art.3 ust.6a ustawy o zwrocie VAT, limity kwoty zwrotu obliczone zgodnie z zasadami określonymi w ust. 5 i 6 dotyczą okresów pięcioletnich liczonych od daty złożenia pierwszego wniosku, o którym mowa w art. 5 ust. 1. Na tle tak skonstruowanego przepisu można sformułować wniosek, że dla różnych osób wnioskujących o zwrot VAT, limity te mogą mieć zastosowanie do różnych okresów czasu. Niewątpliwie datą rozpoczynającą bieg okresu pięcioletniego będzie data złożenia pierwszego wniosku o zwrot podatku od towarów i usług.

Limit kwoty zwrotu dla osoby fizycznej, która nie korzystała z ulg mieszkaniowych ( art. 3 ust. 5 ustawy o zwrocie)

Kwota zwrotu jest równa 68,18 % kwoty podatku VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,295 % kwoty stanowiącej iloczyn:

1) 70 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu, w przypadku inwestycji związanych z wydatkami, o których mowa w ust. 1, wymagających pozwolenia na budowę;

2) 30 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu, w przypadku inwestycji związanych z wydatkami, o których mowa w ust. 1, niewymagających pozwolenia na budowę.

Limit kwoty zwrotu dla osoby fizycznej, która korzystała z ulg mieszkaniowych ( art. 3 ust. 6 ustawy o zwrocie)

W odniesieniu do wydatków, na podstawie których osoba fizyczna korzystała lub korzysta z odliczenia, na podstawie:

1) art.3 ust. 2, art.4 ust. 2 i art.9 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509, z późn. zm.),

2) art.12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 i Nr 222, poz. 2201 oraz z 2005 r. Nr 263, poz. 2619) oraz art.6 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 202, poz. 1958 oraz z 2005 r. Nr 263, poz. 2619)

– kwota podlegająca zwrotowi, jest równa 55,23 % kwoty podatku VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 9,959 % kwoty stanowiącej odpowiedni iloczyn, o którym mowa w art. 3 ust. 5.

A zatem, kwota zwrotu wynosi 55,23% kwoty podatku VAT zapłaconego w cenie materiałów budowlanych nie więcej niż:

9,959% z kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu, w przypadku inwestycji związanych z wydatkami, o których mowa w ust. 1, wymagających pozwolenia na budowę;
9,959% z kwoty stanowiącej iloczyn 30 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu, w przypadku inwestycji związanych z wydatkami, o których mowa w ust. 1, niewymagających pozwolenia na budowę.
Kwota zwrotu podatku obliczona zarówno dla osoby fizycznej, która nie korzystała z ulg mieszkaniowych, jak dla osoby która korzystała z tych ulg – dotyczy sumy wszystkich udokumentowanych fakturami VAT wydatków i podlega zaokrągleniu do pełnych złotych.

W przypadku osoby fizycznej pozostającej w związku małżeńskim w dniu poniesienia wydatków, o których mowa w art.3 ust.1 (związanych z budową budynku mieszkalnego, jego nadbudową lub rozbudową, remontem budynku lub lokalu mieszkalnego), kwota zwrotu obliczona zgodnie z art.3 ust.5–7 (odpowiednio dla osoby, która korzystała z ulg mieszkaniowych bądź nie korzystała), dotyczy łącznie obojga małżonków.

Jeżeli przed zawarciem związku małżeńskiego, osoba fizyczna otrzymała kwotę zwrotu, to kwotę zwrotu obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5–7 pomniejsza się o kwoty uprzednio otrzymane.

Jeżeli w czasie trwania związku małżeńskiego lub do momentu orzeczenia przez sąd separacji, osoba fizyczna otrzymała kwotę zwrotu, a następnie związek małżeński ustał lub sąd orzekł separację, przysługującą jej kwotę zwrotu pomniejsza się o 50 % kwoty uprzednio otrzymanej, jeżeli składany był wspólny wniosek małżonków, lub o kwotę otrzymanego zwrotu, jeżeli składany był odrębny wniosek.

Beata Witkowska

(C.D.N.) <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (3) - Wniosek
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->
W dwóch poprzednich odcinkach omówiliśmy zasady zwrotu części podatku VAT w związku z niektórymi inwestycjami budowlanymi osób fizycznych oraz limity zwrotu. Dzisiaj o wniosku, który jest niezbędny, aby rozpocząć procedurę zwrotu.

Obligatoryjny wniosek

Zwrot podatku dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej. Możliwość otrzymania zwrotu części poniesionych wydatków związanych z zakupem materiałów budowlanych ustawodawca uzależnił więc od złożenia wniosku przez podatnika ubiegającego się o taki zwrot. W rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r., wniosek w sprawie zwrotu należy złożyć w urzędzie skarbowym.

Zgodnie z ustawową definicją, (określoną w art. 2 ust. 4) – ilekroć w ustawie jest mowa o „urzędzie skarbowym” – rozumie się przez to naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek.

Jeżeli osoba fizyczna pozostaje w związku małżeńskim, wniosek może być złożony wspólnie z małżonkiem lub odrębnie przez każdego z małżonków. W sytuacji, gdy małżonkowie składają odrębne wnioski, do różnych urzędów skarbowych, są jednocześnie obowiązani zawiadomić o złożeniu wniosku urząd skarbowy właściwy dla złożenia wniosku przez małżonka.

Wskutek nowelizacji z dnia 19 września 2007 r., zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o zwrocie VAT, wniosek może być składany nie częściej niż raz w roku (art. 2 pkt 3 lit. a) ustawy z dnia 19 września 2007 r. (Dz. U. 07 Nr 192, poz. 1382 zmieniającej ustawę o zwrocie z dniem 1 stycznia 2008 r.).

Ustawodawca precyzyjnie określił warunki formalne wniosku o zwrot podatku. Zgodnie z art. 5 ust. 4 ustawy o zwrocie, wniosek taki powinien zawierać co najmniej:

1) imię i nazwisko, numer NIP albo numer PESEL w przypadku gdy osoba fizyczna nie posiada numeru NIP, a w przypadku gdy osobie fizycznej składającej wniosek nie nadano żadnego z tych numerów – rodzaj i numer dokumentu tożsamości tej osoby, w tym również wystawionego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska, adres zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżonków  obojga małżonków,
2) wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek,
3) rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art. 3 ust. 1;

a zatem, należy określić czy wydatki poniesione zostały na zakup materiałów budowlanych w związku z:

a) budową budynku mieszkalnego,
b) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach,
c) remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;

4) rok rozpoczęcia inwestycji,
5) wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na cele, o których mowa w art. 3 ust. 1,
6) kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5-7,
7) oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę,
8) wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić na rachunek bankowy – wskazanie numeru rachunku osoby fizycznej składającej wniosek, a w przypadku wspólnego wniosku małżonków – numeru rachunku obojga lub jednego z nich, na który ma być dokonany zwrot.; przepis uzyskał niniejsze brzmienie w wyniku ostatniej nowelizacji ustawy (z 19 września 2007r.),
9) podpis osoby fizycznej ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku małżonków – podpisy obojga małżonków bez względu na sposób złożenia wniosku: wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez każdego z małżonków.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1 art.5 ustawy o zwrocie, m.in. powinien zawierać rok rozpoczęcia inwestycji oraz oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę (art. 5 ust. 4 pkt 4 i 7 ustawy ).

Warto zwrócić uwagę na fakt, iż żaden przepis ustawy nie określa, jaki rok należy przyjąć za rok rozpoczęcia inwestycji oraz w jakiej formie należy złożyć oświadczenie, o którym mowa w art. 5 ust. 4 pkt 7 tej ustawy. Wobec tego wydaje się że należy przyjąć, iż inwestycja została rozpoczęta w roku, w którym dokonano pierwszej czynności związanej z daną inwestycją, czyli zakupu materiałów lub wykonania robót. Samo zaś wydanie pozwolenia nie oznacza rozpoczęcia inwestycji.

Odnośnie formy oświadczenia o zakresie przeprowadzonego remontu należy stwierdzić, że skoro ustawa nie określa formy takiego oświadczenia, dopuszczalna jest każda forma byleby tylko wynikał z niej precyzyjnie zakres przeprowadzonych prac remontowych.

Do wniosku sporządzonego zgodnie z powyższymi zasadami, należy również dołączyć kopię:

1) pozwolenia na budowę albo – w przypadku remontu, o którym mowa w ust. 4 pkt 7 – dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego (chodzi np. o tytuł własności, umowę użyczenia, najmu lub dzierżawy),
2) faktur dokumentujących poniesione wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Należy podkreślić, że na osobie składającej wniosek o zwrot podatku od towarów i usług nie ciąży obowiązek wniesienia opłaty skarbowej. Na mocy bowiem ustawy z dnia 9 września 200r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz.2532 z późn. zm.) podania i załączniki w sprawach zwrotu lub umorzenia należności celnych oraz należności, do których mają zastosowanie przepisy Ordynacji podatkowej, są zwolnione od opłaty skarbowej.

Korekta wniosku

Ustawodawca przewidział możliwość korygowania błędnie sporządzonego wniosku o zwrot podatku. W praktyce, tego rodzaju korekta sprowadza się do uzupełnienia lub poprawienia wniosku wcześniej złożonego. Korekty wniosku dokonuje się poprzez złożenie nowego wniosku, po raz kolejny wyliczając kwotę zwrotu podatku. Przez korektę wniosku rozumie się rozszerzenie zakresu żądania lub zgłoszenie nowego żądania, zgodnie z art. 167 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.).

Co istotne, w przypadku złożenia korekty wniosku, termin na wydanie decyzji przez urząd skarbowy biegnie na nowo.

Beata Witkowska <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


10 sty 2008, 15:55
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA30 kwi 2006, 13:31

 POSTY        905

 LOKALIZACJAUS Polska
Post 
Nowe zasady zwrotu VAT za materiały budowlane
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Na jakiej podstawie przysługuje zwrot?
Od 1 maja 2004 r. stawka VAT-u na materiały budowlane została podniesiona z 7 do 22 %. Osoby fizyczne, które w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych związanych z inwestycją mieszkaniową, na które po dniu 30 kwietnia 2004 r. wzrosła stawka podatku VAT z 7 % na 22 %, mogą jednak odzyskać część wydatków poniesionych na ten cel.
Zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z inwestycją mieszkaniową można otrzymać, o ile spełnia się wszystkie warunki określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Obowiązuje ona od 1 stycznia 2006 r., a w marcu 2007 roku została istotnie zmieniona (o czym dalej).
Ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym weszła w życie z dniem 1 stycznia 2006 r., lecz dotyczyła ona zwrotu wydatków poniesionych w okresie pomiędzy 30 kwietnia 2004 r. a 31 grudnia 2007 r. – tyle bowiem wynosił okres przejściowy wynegocjowanego z Unią Europejską na stosowanie obniżonej stawki VAT w budownictwie mieszkaniowym. W grudniu 2007 roku wynegocjowano jednak dłuższy okres przejściowyna stosowanie obniżonej stawki VAT m.in. w budownictwie mieszkaniowym i remontach (ale poza materiałami budowlanymi), nie przyjęto jednak w związku z tym żadnych krajowych aktów prawnych.
Ustawa reguluje zasady zwrotu ze środków publicznych osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części. Ustawa ta przewiduje mianowicie zwrot części VAT-u (wynikającego z różnicy w obu ww. stawkach) osobom, które samodzielnie, tzw. "systemem gospodarczym", budują lub remontują dom czy mieszkanie. Skorzystały osoby zbierające dotąd faktury VAT zakupu materiałów budowlanych. Oryginały faktur VAT, wystawionych po 1 maja 2004 r. na budujących "systemem gospodarczym", stanowią bowiem, zgodnie z omawianą ustawą, podstawę wyliczenia kwoty zwrotu.
Rekompensowanie tym osobom fizycznym skutków podniesienia VAT-u stanowi rodzaj pomocy socjalnej, a sama ustawa nie ingeruje w system tego podatku i nie narusza przepisów wspólnotowych.
Zmiany w zasadach zwrotu VAT na materiały budowlane od marca 2007 r.
6 marca 2007 roku weszła w życienowelizacja ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Według intencji prawodawcy zmiany mają usprawnić i uprościć tryb załatwiania wniosków osób fizycznych o zwrot wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. W tym rozdziale zostały przedstawione pokrótce zmiany, jakie zaszły w wyniku tej nowelizacji.
6 miesięcy nie stanowi ograniczenia...
Po wejściu w życie zmian do ustawy o zwrocie niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym z wnioskiem o rekompensatę mogą również wystąpić osoby, które nie zdążyły złożyć wniosku w ciągu 6 miesięcy od zakończenia inwestycji. Nowelizacja uchyliła bowiem półroczny termin do złożenia wniosku. Przepisy ustawy nowelizującej mają natomiast w zasadzie (z wyjątkiem art. 1 pkt 1, 2 lit. a i 3 oraz pkt 4 lit. b tiret pierwsze, które mają zastosowanie do wniosków składanych od dnia wejścia w życie tej ustawy) zastosowanie do wniosków złożonych przed dniem jej wejścia w życie. Przedmiotowe przepisy nie nakładają na obywateli żadnych dodatkowych obowiązków.
Zwrot bez decyzji
Dotychczas, żeby podatnik otrzymał zwrot wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym konieczne było wydanie decyzji. Natomiast wedle znowelizowanych przepisów, w przypadku gdy podatnik we wniosku prawidłowo obliczy kwotę zwrotu, organ podatkowy zwróci VAT w terminie 6 miesięcy od daty złożenia wniosku bez wydawania decyzji.
Dopiero jeśli prawidłowość złożonego przez osobę fizyczną wniosku będzie budziła wątpliwości, naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję, w której określi kwotę zwrotu. W tym przypadku zwrot podatku będzie następował w terminie 25 dni od dnia doręczenia decyzji.
Nowe rozwiązanie w znacznym stopniu usprawni i uprości procedurę załatwiania wniosków w sprawie zwrotu przez organy podatkowe. Powoduje to, w wielu przypadkach, skrócenie okresu oczekiwania na zwrot. Nie bez znaczenia jest także ograniczenie liczby pracowników zaangażowanych w proces załatwiania wniosków oraz obniżenie kosztów związanych z wydawaniem w każdym przypadku decyzji i doręczaniem tej decyzji. Zmiana ta nie powoduje natomiast dla osób fizycznych występujących o zwrot żadnych negatywnych skutków w postaci zmiany zasad naliczania oprocentowania.
Definicja „małżonków”
W ustawie pojawiła się definicja „małżonków” jako osób fizycznych pozostających w związku małżeńskim, z wyjątkiem małżonków w stosunku do których orzeczono separację. definicję „małżonków”. Dotychczasowe przepisy ustawy nie odnosiły się do kwestii pozostawania małżonków w separacji. Dlatego też, dla jasności wprowadzono ich definicję w słowniczku ustawowym.
Co zawrzeć we wniosku?
Doprecyzowano też przepis określający dane, jakie powinny być zawarte we wniosku o zwrot VAT na materiały budowlane. Wnioskodawca ma podawać we wniosku numer NIP albo numer PESEL, a w przypadku gdy nie posiada żadnego z tych numerów (osoba fizyczna, która nie ma obowiązku posiadania NIP ani numeru PESEL) - rodzaj i numer dokumentu tożsamości (tj. rodzaj i numer innego dokumentu, umożliwiającego dokonanie identyfikacji osoby składającej wniosek). Otwiera to możliwość wnioskowania przez cudzoziemców nieposiadających polskich dokumentów tożsamości.
W każdym zaś przypadku, gdy wnioskodawcą będzie jeden z małżonków lub oboje małżonkowie, wniosek będzie musiał być podpisany przez każdego z małżonków.
Po zmianach do wniosku o zwrot nie trzeba będzie już załączać pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego (albo zawiadomienia o zakończeniu inwestycji) czy odpowiednio dokumentu określającego stopień zaawansowania inwestycji, sporządzonego przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane.
Wniosek może być złożony raz w roku, z tym że ostatni wniosek może być złożony nie później niż do dnia 30 czerwca 2008 r.
Na poczet zaległości...
Zgodnie ze zmienionymi przepisami, kwota zwrotu wraz z jego oprocentowaniem podlegać ma z urzędu zaliczeniu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę, osoby fizycznej, która złożyła wniosek. Zaliczenie będzie następowało z dniem złożenia wniosku o zwrot VAT.
Obliczanie limitu kwoty zwrotu
Po nowelizacji do obliczenia limitu kwoty zwrotu ma być przyjmowana cena 1m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ostatnio ogłoszonej przez Prezesa GUS przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu.
Wcześniej brano cenę 1m2 powierzchni użytkowej ogłaszaną za kwartał poprzedzający kwartał, w którym inwestor złożył wniosek o zwrot. Niektórzy wnioskodawcy byli więc zmuszeni czekać ok. 1,5 miesiąca ze złożeniem wniosku na ogłoszenie tej ceny.
Przykład:
Cena 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego za czwarty kwartał 2005 r. była znana 15 lutego 2006 r., po opublikowaniu jej w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Statystycznego.
Zwrot od innych organów
Dodany przez nowelizację art. 6a ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym uprawnia Radę Ministrów do określania innych, poza urzędami skarbowymi, organów uprawnionych do przyjmowania wniosków w sprawie zwrotu i wydawania w tym zakresie decyzji - jeżeli jest to uzasadnione ochroną tajemnicy państwowej i wymogami bezpieczeństwa państwa. Potrzeba zastosowania w tym przypadku szczególnej formy tworzenia organów uprawnionych do załatwiania wniosków w sprawie zwrotu i dokonywania tego zwrotu jest dostosowaniem do szczególnego trybu wykonywania obowiązków podatkowych przez niektóre osoby fizyczne (zob. art. 45a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Osoby fizyczne pozostające poza właściwością urzędów skarbowych powinny mieć takie same prawa i obowiązki w zakresie realizacji ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, jak inne osoby fizyczne, które mogą realizować te prawa w urzędach skarbowych.
Zmiany w zasadach zwrotu VAT na materiały budowlane od początku 2008 r.
W wyniku kolejnej nowelizacji od początku 2008 roku zniesiono epizodyczny charakter przepisów ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Zmiany te wprowadzają przede wszystkim bezterminowe przedłużenie możliwości uzyskiwania zwrotu VAT na materiały budowlane.Osoby fizyczne mogą więc nadal ubiegać się o zwrot części VAT zawartego w cenie zakupionych materiałów budowlanych. Zniesiono datę graniczną składania wniosków przez osoby fizyczne.
Nowelizacja umożliwia więc korzystanie z systemu zwrotu przez osoby fizyczne, które zakupu materiałów budowlanych służących realizacji inwestycji mieszkaniowej, polegającej na remoncie lokalu mieszkalnego, budowie, nadbudowie, rozbudowie lub remoncie budynku mieszkalnego, a także na przebudowie (przystosowaniu) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, dokonają po dniu 31 grudnia 2007 r. Pozwoli to zminimalizować negatywne skutki dla społeczeństwa z tytułu zwiększenia stawki podatku od towarów i usług z 7% na 22%.
Omawiana nowelizacja wprowadza przy tym odnawialne (5-letnie) limity zwrotu. Poza tym zasady ubiegania się i otrzymywania kwoty zwrotu są w zasadzie takie same jak dotychczas.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 12 stycznia 2007 r. o zmianie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. 2007 r., Nr 23, poz. 138);
Ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. 2005 r., Nr 177, poz. 1468, ze zm.);
Ustawa z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. 2007 r., Nr 192, poz. 1382) <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


11 sty 2008, 08:16
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA30 kwi 2006, 13:31

 POSTY        905

 LOKALIZACJAUS Polska
Post 
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (4) – Procedura zwrotu VAT
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Decyzję o zwrocie podatku wydaje w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku naczelnik urzędu skarbowego, określając w decyzji kwotę zwrotu. Co ważne, jeśli prawidłowość złożonego przez osobę fizyczną wniosku nie budzi wątpliwości, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty wykazanej we wniosku bez wydania decyzji.

Kwota zwrotu podlega wypłaceniu w terminie 25 dni od dnia doręczenia decyzji albo w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku – jeżeli ze względu na prawidłowość wniosku decyzja nie jest wydawana.

W przypadku gdy osoba fizyczna nie posiada zaległości podatkowych, kwota zwrotu podlega wypłaceniu:

1) w kasie albo
2) za pośrednictwem poczty (w takim przypadku kwota zwrotu jest pomniejszana o koszty jej przesłania), albo
3) za pośrednictwem banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Możliwość wypłaty kwoty zwrotu za pośrednictwem kasy oszczędnościowo-kredytowej pojawiła się z dniem 1 stycznia 2008 r, wskutek nowelizacji z 19 września 2007 r.

W sytuacji, gdy decyzja nie została wydana w terminie 6 miesięcy od złożenia wniosku lub kwota zwrotu nie została wypłacona w terminie 25 dni od doręczenia decyzji, kwota zwrotu podlega oprocentowaniu w wysokości opłaty prolongacyjnej ustalanej w przypadku odroczenia terminu płatności podatków stanowiących dochód budżetu państwa, obowiązującej w dniu, w którym upłynął termin wypłaty kwoty zwrotu.

Oprocentowanie przysługuje;

1) w przypadku gdy decyzja nie została wydana w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku lub kwota zwrotu nie została wypłacona w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, od dnia następującego po dniu, w którym upłynęło 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, włącznie do dnia jej wypłacenia;

2) w przypadku gdy kwota zwrotu nie została wypłacona w terminie 25 dni od dnia doręczenia decyzji, od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin wypłacenia kwoty zwrotu, włącznie do dnia jej wypłacenia.

Co do zasady, oprocentowanie nie przysługuje, jeżeli winę za niewypłacenie kwoty zwrotu w terminie, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o zwrocie VAT (25 dni od dnia doręczenia decyzji, 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku), ponosi osoba fizyczna lub opóźnienie w wypłaceniu kwoty zwrotu powstało z przyczyn niezależnych od urzędu skarbowego.

Na mocy art. 6a ustawy o zwrocie VAT, jeżeli jest to uzasadnione ochroną tajemnicy państwowej i wymogami bezpieczeństwa państwa, do przyjmowania wniosków o zwrot podatku, wydawania decyzji określających kwotę zwrotu oraz do dokonywania zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uprawnione są organy wymienione w art.13a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.). Stosownie zaś do art. 13a Ordynacji Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, nadać uprawnienia organów podatkowych:

1) Szefowi Agencji Wywiadu,
2) Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
3) Szefowi Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
4) Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego,
5) Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego

– jeżeli jest to uzasadnione ochroną tajemnicy państwowej i wymogami bezpieczeństwa państwa.

Odesłanie do przepisów Ordynacji podatkowej

Należy również podkreślić, że we wszystkich sprawach nieuregulowanych w ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy Ordynacja podatkowa. Jako przykład można wskazać, że do postępowania w sprawie zwrotu stosuje się odpowiednio przepis art.274c Ordynacji. Oznacza to, że organ podatkowy prowadząc postępowanie o zwrot VAT, może zażądać od kontrahentów wnioskodawcy wykonujących działalność gospodarczą (czyli od podmiotów, które wystawiły faktury VAT) przedstawienia dokumentów w zakresie objętym wnioskiem o zwrot podatku. Ma to na celu sprawdzenie ich prawidłowości oraz rzetelności. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, z czynności tych sporządza się protokół. W praktyce dość często zdarza się, że miejsce zamieszkania, siedziba lub miejsce wykonywania działalności kontrahenta wnioskodawcy znajdują się poza obszarem działania organu, który rozpoznaje wniosek o zwrot podatku od towarów i usług. Wówczas czynności sprawdzające na zlecenie tego organu może także dokonać organ właściwy miejscowo.

Zwrot VAT a podatek dochodowy

Na mocy art.21 ust.1 pkt 123 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000 r., Nr 14, poz.176, z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są kwoty zwrotu otrzymane na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz.1468). Mamy tu zatem do czynienia ze zwolnieniem o charakterze przedmiotowym. Zwolnienie to jest podyktowane zapewne charakterem i funkcją zwrotu części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Ów zwrot nie stanowi przychodu czy też dochodu podatkowego u podatnika, a jedynie jest formą rekompensaty z tytułu wzrostu ceny brutto materiałów budowlanych wskutek podwyżki podatku VAT z 7% stawki do stawki w wysokości 22%.

Zwrot VAT w aspekcie przepisów kodeksu karnego skarbowego

Na mocy art.76a ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 83, poz.930, z późn. zm.), kto przez podanie danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym lub zatajenie rzeczywistego stanu rzeczy wprowadza w błąd właściwy organ narażając na nienależny zwrot wydatków, o których mowa w przepisach o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie. Jeżeli kwota narażona na nienależny zwrot wydatków, o których mowa wyżej, jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w paragrafie 1 podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych. Jeżeli natomiast kwota narażona na nienależny zwrot wydatków nie przekracza ustawowego progu, sprawca czynu zabronionego określonego przez ustawodawcę w niniejszym przepisie, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Beata Witkowska

(CDN) <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Ostatnio edytowano 11 sty 2008, 18:06 przez melon, łącznie edytowano 1 raz



11 sty 2008, 18:06
Zobacz profil
Znawca
Własny awatar

 REJESTRACJA21 paź 2006, 14:26

 POSTY        247
Post 
Bardzo podoba mi sie postanowienie NUS w Lesznie. Ciekawe czy IS postanowienie to uchlasta?


11 sty 2008, 19:29
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA30 kwi 2006, 13:31

 POSTY        905

 LOKALIZACJAUS Polska
Post 
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (5) - Brak symbolu SWW/KU, faktura wystawiona dla wykonawcy
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Niezbędnym warunkiem wnioskowania o zwrot podatku jest posiadanie oryginałów faktur VAT. W praktyce często podatnicy mają wątpliwości czy przysługuje im prawo do zwrotu podatku VAT w sytuacji, gdy sprzedawca nie wykazał na fakturze zakupu danego materiału budowlanego symbolu SWW/KU sprzedanego towaru.

Otóż, prawo do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktury nie zawierającej powyższego symbolu przysługuje, jeżeli pozycje wymienione w tej fakturze mieszczą się w zakresie przedmiotowym wykazu materiałów budowlanych, stanowiącym załącznik do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r., które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od 1 maja 2004 r. są opodatkowane 22% VAT.

Przepisy określające elementy, które powinna zawierać faktura VAT (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2005 r., Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), nie wymagają wskazywania na fakturach symbolu PKWiU, jeżeli dana sprzedaż opodatkowana jest 22% stawką podatku.

Ponieważ po 30 kwietnia 2004 roku materiały budowlane opodatkowane są 22% stawką podatku, faktury VAT dokumentujące ich zakupy nie muszą zawierać symbolu PKWiU. Obowiązku umieszczania symbolu PKWiU na fakturach, będących podstawą do ubiegania się o zwroty, nie wprowadza również ustawa o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Użycie klasyfikacji PKWiU należy odczytywać jedynie jako użycie narzędzia ułatwiającego identyfikację materiałów budowlanych, których zakup uprawnia do otrzymania zwrotu. Nie może natomiast przesądzać o istnieniu bądź nie – uprawnienia do żądania zwrotu podatku. Z całą pewnością sytuacja jest klarowniejsza, gdy sprzedawca wykazał na fakturze odpowiedni symbol PKWiU, wówczas nie bowiem potrzeby by w ramach prowadzonego postępowania podatnik musiał dodatkowo wykazywać dowody potwierdzające dokonanie zakupu towaru o danych cechach.

Niewątpliwie potwierdzeniem prezentowanego przeze mnie stanowiska w kwestii braku symbolu SWW/KU na fakturze jest wyrok WSA w Warszawie z dnia 28.02.2007r., III SA/Wa 3759/06 ( LEX nr 306667), wg którego osoba fizyczna, która otrzymuje fakturę zbiorczą za zakupy, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468), ma możliwość - w sytuacji, gdy nie otrzymała faktury prawidłowej pod względem formalnym, tj. zawierającej wszystkie elementy wskazane w art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), a dowiedziała się o tym w trakcie postępowania podatkowego przed organem podatkowym - przedłożyć inne dowody pozwalające na odtworzenie stanu faktycznego (art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej). Osoba fizyczna, inaczej niż przedsiębiorca, który wystawia faktury VAT, nie musi wiedzieć, jakie elementy powinna zawierać faktura. Nie może też ponosić negatywnych konsekwencji działań podmiotu, którego obowiązkiem jest wystawianie prawidłowych pod względem formalnym dokumentów, w sytuacji gdy odbiorca faktury ponosi wydatki na zakup materiałów, o których mowa art. 3 ust. 1 i 3 ustawy o zwrocie VAT.

Faktury zakupowe wystawiane na nazwisko wykonawcy robót budowlanych/remontowych

Jeśli chodzi o kwestię faktur jako dokumentów uprawniających do żądania zwrotu podatku, nie należą do rzadkości sytuacje, w których faktury na zakup materiałów budowlanych wystawiane są na nazwisko wykonawcy robót remontowych. Oczywiście chodzi o sytuacje, w których podatnicy posiadają dowody wpłaty, czyli pokwitowania wystawione przez wykonawcę np. remontu budynku mieszkalnego. Często dochodzi w praktyce do sporów z urzędami skarbowymi bowiem podatnicy mylnie są bowiem przekonani o przysługującym im w takiej sytuacji prawie do zwrotu podatku.

Z art. 3 ust. 4 (w zw. z ust.2) ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, wynika jednoznacznie że, dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej potwierdzająca poniesienie określonych wydatków na zakup materiałów budowlanych.

Co istotne, faktura musi być wystawiona dla tej osoby fizycznej, której przysługuje prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych.

Jeżeli zatem część zakupionych materiałów udokumentowana jest fakturami VAT wystawionymi na nazwisko wykonawcy remontu, natomiast podatnik zapłacił za nie wykonawcy w oparciu o wystawione przez niego dowody wpłaty – pokwitowania, to zgodnie z przepisami ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, nie została spełniona jedna z przesłanek warunkujących prawo do zwrotu. Podatnik nie posiada bowiem w takim przypadku faktur wystawionych na swoje nazwisko, dokumentujących wydatki poniesione przez niego, jako osobę fizyczną ubiegającą się o zwrot. To przecież nie wykonawca ubiega się o zwrot, tylko podatnik, który finansuje dany remont i który zarazem posiada tytułu prawny do danego lokalu. Oznacza to, iż w odniesieniu do wydatków potwierdzonych fakturami na nazwisko wykonawcy nie przysługuje podatnikowi prawo do zwrotu. Okoliczność, iż za te materiały zapłacił faktycznie wykonawcy remontu podatnik nie wypełnia warunku w zakresie udokumentowania wydatków.

Wniosek: jedynie zakup tych materiałów budowlanych, które są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na nazwisko podatnika, daje podatnikowi prawo do zwrotu części wydatków.

Beata Witkowska, doradca podatkowy

(CDN)<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


15 sty 2008, 18:28
Zobacz profil
Początkujący
Własny awatar

 REJESTRACJA01 mar 2007, 08:48

 POSTY        8
Post 
Co oznacza zwrot "kwota limitu przysługująca w pięcioletnim okresie "?  
Czy kwota limitu przysługującego w pięcioletnik okresie oznacza:
1) kwotę limitu wyliczoną na dzień złożenia pierwszego wniosku,
2) kwotę limitu zmieniającą się w zależności od tego , w którym kwartale złożę kolejny wniosek ( oczywiście w tym okresie pięcioletnim liczonym od 1 wniosku).
Prowadzę budowę, pierwszy wniosek złożyłam  w grudniu 2007r., limit 23.091,24, kwota zwrotu 23.000 zł, będę maiała jeszcze wydatki i planuję złożyć wniosek w 2008r. Czy kozystniej byłoby złożyć wniosek w styczniu 2008r., ponieważ teraz limit wynosi 26.172,37 zł? (i wtedy mogłabym jeszcze coś odliczyć), czy to nie ma znaczenia?

Jeżeli w czerwcu 2008r. złożę wniosek i przekroczę limit, to który limit mnie obowiązuje, ten z grudnia 2007r., czy ten, który będzie obowiązywał w dniu skladania kolejnego wniosku?
Uważam, że będzie mnie obowiązywał limit z dnia składania kolejnego wniosku minus kwota zwrotu, którą wcześniej otrzymałam.
Co na ten temat sądzicie? , ponieważ moja znajoma wycofała już wniosek złożony w grudniu 2007r. i złożyła go ponownie w styczniu 2008 z powodu kożystniejszego limitu zwrotu.


Ostatnio edytowano 18 sty 2008, 12:24 przez nena, łącznie edytowano 1 raz



18 sty 2008, 11:52
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA30 kwi 2006, 13:31

 POSTY        905

 LOKALIZACJAUS Polska
Post 
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (6) — Faktura z nazwą firmy, dokumentowanie wydatków współwłaścicieli<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Może się zdarzyć, że na fakturach (na kilku bądź na jednej z nich) dokumentujących zakup materiałów budowlanych na budowę prywatnego domu przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w części dotyczącej danych nabywcy sprzedawca wpisał pomyłkowo oprócz danych osobowych podatnika również nazwę jego firmy. Jeżeli faktury takie, jako dokumentujące prywatne wydatki podatnika, nie były przez niego rozliczane w ramach prowadzonej działalności, to zdecydowanie stanowią podstawę do ubiegania się o zwrot części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, i to nawet bez konieczności dokonywania stosownych korekt w zakresie danych nabywcy.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z: budową budynku mieszkalnego, nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. Stosownie zaś do art. 4 ust. 1 ww ustawy prawo do zwrotu wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna (lub jej małżonek) nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, jako podatnicy podatku od towarów i usług w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Analiza powyższych przepisów prowadzi zatem do wniosku, że jeśli faktury dokumentujące zakup materiałów budowlanych wystawione zostały dla osoby fizycznej i zawierają wszystkie wymagane przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług elementy w zakresie danych nabywcy, zaś wydatki na zakup materiałów budowlanych udokumentowane tymi fakturami poniesione zostały na cele prywatne niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą, to nie ulega wątpliwości, iż faktury takie mogą stanowić podstawę do ubiegania się o zwrot podatku.

Dokumentowanie wydatków poniesionych przez współwłaścicieli

Załóżmy, że dwie osoby będące współwłaścicielami nieruchomości otrzymały pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego. Może powstać dylemat, jak w takiej sytuacji powinny być prawidłowo wystawiane faktury na zakup materiałów budowlanych: imiennie na jednego współwłaściciela czy też w każdej fakturze należy wymienić dwóch współwłaścicieli?

Zdaniem niektórych podatników faktury mogą być wystawiane na jedną z tych osób, która zakup sfinansowała. Będzie to dowodem zaangażowania materialnego w budowę. Wpisywanie w fakturach trzech nabywców uniemożliwi ustalenie, kto i jaką kwotę zapłacił i jaki jest jej udział w finansowaniu inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 4 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej. Prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jest uzależnione od posiadania przez osobę fizyczną pozwolenia na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z Ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, ze zm.) wymagane jest takie pozwolenie — art. 4 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy.

Należy podkreślić, że ustawa o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym nie reguluje w sposób odrębny kwestii dokumentowania wydatków poniesionych przez więcej niż jedną osobę fizyczną, a dotyczących tej samej inwestycji. Ustawodawca nie nakłada na wnioskodawców żadnych szczególnych obowiązków w tym względzie. Zatem w przypadku równych udziałów we współwłasności domniemywa się również, ze równe są udziały w ponoszonych nakładach związanych z tą nieruchomością.

Co za tym idzie, jeżeli materiały na budowę domu będą zakupione przez dwóch współwłaścicieli nieruchomości i zapłata za fakturę poniesiona zostanie przez dwie osoby fizyczne, winne one żądać wystawienia faktury VAT na dwie osoby finansujące daną inwestycję. Odliczenie kwoty podatku VAT z tak wystawionej faktury będzie więc odpowiadało udziałowi we współwłasności nieruchomości.

W przypadku dokonywania zakupów i zapłaty za materiały budowlane odrębnie przez poszczególnych współwłaścicieli oraz wystawienia faktury tylko na jedną osobę odliczenie części podatku VAT będzie możliwe w całości tylko przez tę osobę, na którą została wystawiona faktura VAT. Zatem, jak widać, ustawodawca podatkowy nie przewiduje w tym przypadku reżimu, któremu obligatoryjnie powinni poddać się współwłaściciele finansujący daną inwestycję. Konsekwencją podjęcia decyzji będzie jedynie bądź to możliwość ubiegania się o zwrot przez jedną osobę, bądź też przez obydwie.

<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (7) — tytuł prawny do lokalu, brak zameldowania
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Brak zameldowania podatnika a prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego
W praktyce może wystąpić sytuacja braku zameldowania inwestora od chwili rozpoczęcia budowy budynku mieszkalnego aż do czasu meldunku w nowo wybudowanym budynku. Otóż, w takiej sytuacji jako adres uwidoczniony na fakturach dokumentujących zakup materiałów budowlanych należy podać adres gdzie znajduje się budowa budynku mieszkalnego, oczywiście zgodnie z zezwoleniem na budowę. Wystawione w ten sposób imiennie na inwestora faktury potwierdzające zakup materiałów budowlanych zużytych do budowy budynku mieszkalnego nie mogą stanowić przeszkody w skorzystaniu z uprawnienia do żądania zwrotu podatku.

Umowa z deweloperem – protokół przekazania kluczy do lokalu mieszkalnego

W obrocie gospodarczym funkcjonują umowy z deweloperami na budowę lokali mieszkalnych. Zdarza się, że przed podpisaniem aktu notarialnego ustanawiającego odrębną własność lokalu strony podpisują wcześniej protokół, na mocy którego deweloper przekazuje nabywcy klucze do danego mieszkania w celu przeprowadzenie prac wykończeniowych. Czy zatem istnieje możliwość skorzystania z uprawnienia do zwrotu części wydatków od zakupionych materiałów budowlanych na podstawie protokołu przekazania kluczy do mieszkania?

Otóż, ustawodawca uzależnia prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego, zgodnie z przepisami art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym przysługuje, od posiadania przez osobę fizyczną tytułu prawnego do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy o zwrocie.

W przypadku umów z deweloperami tytułem prawnym, jeszcze przed ustanowieniem odrębnej własności lokalu, może być właśnie protokół przekazania kluczy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego przed ustanowieniem odrębnej własności lokalu i zawarciem umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego. Protokół więc taki daje prawo do ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową i remontem lokalu mieszkalnego.

Tytuł prawny do lokalu ( budynku) mieszkalnego na dzień składania wniosku o zwrot, czy na dzień dokonania zakupów materiałów budowlanych

Często podatnicy ponoszą wydatki na zakup materiałów budowlanych po podpisaniu umowy przedwstępnej np. z deweloperem ( spółdzielnią mieszkaniową) na wybudowanie lokalu mieszkalnego, ale jeszcze przed podpisaniem umowy przenoszącej własność lokal. Czy w takiej sytuacji wydatki te podlegają ujęciu we wniosku o zwrot części podatku VAT? Nie ulega wątpliwości, że w opisanej sytuacji przysługuje prawo do zwrotu podatku. Zgodnie bowiem z art.4 ust. 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym prawo do zwrotu przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

1. prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z 07 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.), albo tytuł prawny do budynku lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;
2. pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 07 lipca 1994 r. – Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Ustawa z 07 lipca 1994 r. – Prawo budowlane w art. 3 pkt 11 określa, że przez prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane należy rozumieć tytuł prawny wynikających z prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych. Co ważne, pojęcie „prawo do dysponowania nieruchomością”, „pozwolenie na budowę” czy „tytuł prawny” odnosi się w ustawie o zwrocie niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym do momentu ustalenia prawa do zwrotu (prawa do złożenia wniosku), a nie prawa do dokonywania zakupów. Stąd też istotne jest, by w momencie składania wniosku o zwrot podatnik dysponował jednym ze wskazanych praw.

Służebność mieszkania a prawo do zwrotu

Dożywotnie prawo do zajmowania określonych pomieszczeń w domu jednorodzinnym, stwierdzone w akcie notarialnym jako służebność mieszkania stanowi tytuł prawny do lokalu mieszkalnego uprawniający na mocy art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.
W piśmie z dnia 14 października 2002 r. (PB5/MC 033 329-2237/02, Doradca Podatnika 2003 r. Nr 17, poz. 11) Ministerstwo Finansów stwierdziło m.in., że "za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego o którym mowa wyżej, uważa się między innymi:

1) własność,
2) umowę użyczenia,
3) umowę najmu lub dzierżawy,
4) inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo do korzystania z lokalu mieszkalnego."

Zatem, tytułem prawnym może być każdy stosunek zobowiązanego, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu. Należy podkreślić, że choć służebność jest ograniczonym prawem rzeczowym, a nie stosunkiem zobowiązaniowym, to nie ulega wątpliwości, że również w przypadku praw rzeczowych decydujące o istnieniu tytułu prawnego jest prawo do korzystania z lokalu. Prawo takie wynika z ar. 302 § 1 kodeksu cywilnego, który stanowi, że mający służebność mieszkania może korzystać z pomieszczeń i urządzeń przeznaczonych do wspólnego użytku mieszkańców budynku.

Oznacza to, ze służebność mieszkania należy uznać za tytuł prawny uprawniający do zwrotu na podstawie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Należy podkreślić, że osoba której przysługuje służebność mieszkania w domu jednorodzinnym, a poniosła wydatki związane z remontem np. dachu, fundamentów, itp. tego domu, może ubiegać się o zwrot w całości od posiadanych faktur VAT.

Beata Witkowska, doradca podatkowy<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


18 sty 2008, 17:49
Zobacz profil
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA07 maja 2006, 11:23

 POSTY        3506

 LOKALIZACJAWielkopolska
Post 
Jak zwykle ustawodawca nam trochę zamieszał.
Osobiście wydaje mi się, że o limicie w okresie pięcioletnim decyduje obecnie jednak pierwszy wniosek. Tak więc pomysł znajomej słuszny :D

____________________________________
Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.


Ostatnio edytowano 24 sty 2008, 22:19 przez wjawor, łącznie edytowano 1 raz



24 sty 2008, 22:18
Zobacz profil
Początkujący
Własny awatar

 REJESTRACJA01 mar 2007, 08:48

 POSTY        8
Post 
Co oznacza zwrot "kwota limitu przysługująca w pięcioletnim okresie "?
Czy kwota limitu przysługującego w pięcioletnik okresie oznacza:
1) kwotę limitu wyliczoną na dzień złożenia pierwszego wniosku,
2) kwotę limitu zmieniającą się w zależności od tego , w którym kwartale złożę kolejny wniosek ( oczywiście w tym okresie pięcioletnim liczonym od 1 wniosku).
Prowadzę budowę, pierwszy wniosek złożyłam w grudniu 2007r., limit 23.091,24, kwota zwrotu 23.000 zł, będę maiała jeszcze wydatki i planuję złożyć wniosek w 2008r. Czy kozystniej byłoby złożyć wniosek w styczniu 2008r., ponieważ teraz limit wynosi 26.172,37 zł? (i wtedy mogłabym jeszcze coś odliczyć), czy to nie ma znaczenia?

Jeżeli w czerwcu 2008r. złożę wniosek i przekroczę limit, to który limit mnie obowiązuje, ten z grudnia 2007r., czy ten, który będzie obowiązywał w dniu skladania kolejnego wniosku?
Uważam, że będzie mnie obowiązywał limit z dnia składania kolejnego wniosku minus kwota zwrotu, którą wcześniej otrzymałam.
Co na ten temat sądzicie? , ponieważ moja znajoma wycofała już wniosek złożony w grudniu 2007r. i złożyła go ponownie w styczniu 2008 z powodu kożystniejszego limitu zwrotu.


29 sty 2008, 12:57
Zobacz profil
Początkujący
Własny awatar

 REJESTRACJA01 mar 2007, 08:48

 POSTY        8
Post 
Jeśli chodzi o kwotę limitu przysługującą w pięcioletinim okresie to - po zasięgnięciu informacji w Izbie Skarbowej -  uzyskałam następującą  odpowiedź: oznacza to , że okres pięcioletni liczymy od dnia złożenia pierwszego wniosku, natomiast limit zwrotu wyliczamy każdorazowo na dzień złożenia kolejnego wniosku, zmienia się więc on w zależności od tego , w którym kwartale zostanie złożony kolejny wniosek.
I   czywiście skłądając kolejny wniosek, przy wyliczaniu kwoty przysługującego limitu na dzień złożenia wniosku uwzględniamy zwrot uprzednio otrzymany.
Przykład:
- I wniosek  (budowa) złożony w grudniu 2007r. , kwota limitu 23.091,24 zł, kwota VAT z wydatków 33.734 zł, kwota zwrotu 23.000 zł
- II wniosek (budowa) złożony w styczniu 2008r., kwota limitu 26.172,37z ł, kwota VAT z wydatków 20.000 zł, kwota zwrotu 3.172 zł (tj. 26.172,37-23.000) :piwo:


29 sty 2008, 13:28
Zobacz profil
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA07 maja 2006, 11:23

 POSTY        3506

 LOKALIZACJAWielkopolska
Post 
nena                    



Jeśli chodzi o kwotę limitu przysługującą w pięcioletinim okresie to - po zasięgnięciu informacji w Izbie Skarbowej -  uzyskałam następującą  odpowiedź:...

To może skonsultuj taki przypadek ?

Prowadzę budowę, pierwszy wniosek złożyłam w grudniu 2007r., limit 23.091,24, kwota zwrotu na podstawie wydatków 25.000 zł. Ograniczono mi zwrot do limitu  23.091,24. W marcu 2008 ponownie składam wniosek z tymi samymi fakturkami i proszę ( w związku ze zmianą limitu na 26.172,37 ) o resztę tj. różnicę do 25.000zł.
Co na to IS ?
A co jak wykażę w drugim wniosku ponownie "teoretycznie" pominięte przez US ze względu na limit fakturki + dodam jedną świeżą z 2008r. ? Zwrot od całości czy tylko "nowej" fakturki, jeśli oczywiście mieszczę się w "aktualnym" limicie. :piwo:
( Limity zaczerpnięte z Twojego przykładu )

____________________________________
Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.


Ostatnio edytowano 29 sty 2008, 15:09 przez wjawor, łącznie edytowano 1 raz



29 sty 2008, 15:08
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 358 ]  idź do strony:  Poprzednia strona  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 26  Następna strona

 Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
 Nie możesz odpowiadać w wątkach
 Nie możesz edytować swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz dodawać załączników

Skocz do: