O d p o w i e d ź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację posła Ryszarda Kaczyńskiego w sprawie możliwości wprowadzenia informatycznego systemu monitorowania obrotu towarowego produktów węglowodorowych o zróżnicowanych stawkach podatku akcyzowego, proponowanego przez Polską Izbę Paliw Płynnych oraz Związek Pracodawców Branży Paliw Płynnych i Energetycznych (6762)
Szanowny Panie Marszałku!
W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka z dnia 23 lutego 2007 r. znak: SPS-023-6762/07, przy którym nadesłano interpelację pana posła Ryszarda Kaczyńskiego w sprawie możliwości wprowadzenia informatycznego systemu monitorowania obrotu towarowego produktów węglowodorowych o zróżnicowanych stawkach podatku akcyzowego, proponowanego przez Polską Izbę Paliw Płynnych oraz Związek Pracodawców Branży Paliw Płynnych i Energetycznych, po zasięgnięciu opinii ministra gospodarki, uprzejmie wyjaśniam, co następuje. Jednym z priorytetów rządu jest upraszczanie wszelkich regulacji prawnych mających wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej. Zaproponowany przez Polską Izbę Paliw Płynnych system jest zaprzeczeniem tej idei, ponieważ wprowadza dodatkowe obciążenia administracyjne zarówno dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, jak i dla końcowych odbiorców tych produktów. Dodatkowo w założeniach system nakłada obowiązki na prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz na naczelników urzędów celnych, bez wskazania podstawy prawnej oraz źródeł finansowania obsługi tego systemu. Po przeanalizowaniu założeń systemu należy zaznaczyć,że ustalenie limitu nabywanych produktów sugeruje usiłowanie wprowadzenia reglamentacji zakupu towarów, co jest nie do zaakceptowania zarówno z punktu widzenia ustroju gospodarczego państwa, jak i swobody przepływu towarów w odniesieniu do obrotu wewnątrzwspólnotowego. Rozwiązanie takie jest niezgodne z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy podkreślić, iż zaproponowany przez Polską Izbę Paliw Płynnych system budzi poważne wątpliwości co do celowości i możliwości jego wprowadzenia, ponieważ brak jest jakichkolwiek podstaw merytorycznych do podjęcia próby wprowadzenia tego rozwiązania.
Z poważaniem,
Podsekretarz stanu Jacek Dominik _____________________________
I. Każdy z krajów Unii Europejskiej ma obowiązek wprowadzić system SEED ( System of Exchange of Excise Data) – system wymiany informacji dot. podatku akcyzowego zgodnie z asrt.15a Dyrektywy UE 92/12/EWG z 25 lutego 1992 oraz po dniu 01 lipca 2005r. podstawę prawną do tworzenia elektronicznej bazy danych zawierającej dane handlowców i nie zarejestrowanych handlowców oraz składów podatkowych z zawieszona akcyzą stanowi rozporządzenie zgodne z art. 22 Rady Europy (WE) 2073/2004 z dnia 16 listopada 2004r. Ustawodawstwo krajowe wymaga aby Minister Finansów obowiązek prowadzenia bazy wynika z ustawy o podatku akcyzowym art. 35 ust.5 Bazą danych w systemie SEED administruje Biuro Łącznikowe do Spraw Akcyzy - ELO (Excise Liaison Office) w strukturze Izby Celnej w Warszawie, będące jednocześnie głównym punktem kontaktowym dla wymiany wymaganych prawem wspólnotowym informacji dotyczących akcyzy pomiędzy państwami Unii Europejskiej. Do zadań Biura ELO w zakresie administrowania bazą SEED należy: 1. comiesięczne przekazywanie do krajów UE pakietu danych dotyczących zarejestrowanych podmiotów oraz odbieranie takiej informacji z pozostałych krajów, 2. utrzymywanie centralnej bazy danych SEED (zapewnienie integralności, spójności i poufności danych), 3. weryfikację wpisywanych rekordów, 4. wysyłanie kwartalnych raportów do Komisji Europejskiej.
----------------------------------------
II. Wspólnotowy System Przemieszczania Wyrobów Akcyzowych ( Excise Movement and Control System) EMCS. Podstawa prawna dla rozwoju systemu EMCS stanowi Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 16 czerwca 2003r. nr.1152/2003/EC z terminem wdrożenia 1 lipca 2009r. Link ; <a href="http://" target="_blank">http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=3&id=65130&dzial=333</a>
Informacja ogólna o Systemie Kontroli Przemieszczania Wyrobów Akcyzowych „Bahus" - stanowiącym krajowy odpowiednik Systemu EMCS Link; <a href="http://" target="_blank">http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=3&id=65073&dzial=333</a>
Skoro jest poprawa w wykrywalności oszustw w akcyzie - to jak zrozumieć wystapienie Ministra w Sejmie i stan faktyczny w akcyzie.
proszę o głosy w dyskusji.
17 cze 2007, 16:40
To kolejny dowód na to, ze MF nie ma bladego pojęcia o tym co robią podlegle mu slużby i jakie systemy użytkują :mur: . :za2: z takimi fachowcami, magistrami rownego kroku i świeżego powietrza. Oj biada nam biednym żuczkom , jak ruszy walec przemian <_<
17 cze 2007, 20:07
Gefreiter
To kolejny dowód na to, ze MF nie ma bladego pojęcia o tym co robią podlegle mu slużby i jakie systemy użytkują
Dziekuje za wypowiedz może będzie nowy przyczynek do lepszgo pojmowania spraw akcyzy - nadzoru akcyzowego.
19 cze 2007, 15:16
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Zaproponowany przez Polską Izbę Paliw Płynnych system jest zaprzeczeniem tej idei, ponieważ wprowadza dodatkowe obciążenia administracyjne zarówno dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, jak i dla końcowych odbiorców tych produktów. Dodatkowo w założeniach system nakłada obowiązki na prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz na naczelników urzędów celnych, bez wskazania podstawy prawnej oraz źródeł finansowania obsługi tego systemu.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jezu co za wstyd!!!! On pojęcia nie ma o czym mówi!!!!! Jakie obciążenia administracyyjne????
19 cze 2007, 15:34
[quote name='celnik' date='19. 06. 2007 g. 15:34' post='11546']
Jezu co za wstyd!!!! On pojęcia nie ma o czym mówi!!!!! Jakie obciążenia administracyyjne????
Czyżby był to kompletny przypał MF - czy tylko zwykła głupota? :mur:
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników