Forum skarbowców
http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/

Dlaczego nie zwolnienia grupowe tylko specustawa?
http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/viewtopic.php?f=10&t=1505
Strona 1 z 1

Autor:  inspektor [ 18 sie 2009, 18:36 ]
Tytuł:  Dlaczego nie zwolnienia grupowe tylko specustawa?

USTAWA
z dnia 13 marca 2003 r.
o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników1)
(Dz. U. z dnia 22 maja 2003 r.)
Art. 1. 1. Przepisy ustawy stosuje się w razie konieczności rozwiązania przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, w drodze wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę, a także na mocy porozumienia stron, jeżeli w okresie nieprzekraczającym 30 dni zwolnienie obejmuje co najmniej:
       1)        10 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 100 pracowników,
       2)        10% pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 100, jednakże mniej niż 300 pracowników,
       3)        30 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 300 lub więcej pracowników
- zwanego dalej "grupowym zwolnieniem".
2. Liczby odnoszące się do pracowników, o których mowa w ust. 1, obejmują pracowników, z którymi w ramach grupowego zwolnienia następuje rozwiązanie stosunków pracy z inicjatywy pracodawcy na mocy porozumienia stron, jeżeli dotyczy to co najmniej 5 pracowników.
Art. 2. 1. Pracodawca jest obowiązany skonsultować zamiar przeprowadzenia grupowego zwolnienia z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi u tego pracodawcy.
2. Konsultacja, o której mowa w ust. 1, dotyczy w szczególności możliwości uniknięcia lub zmniejszenia rozmiaru grupowego zwolnienia oraz spraw pracowniczych związanych z tym zwolnieniem, w tym zwłaszcza możliwości przekwalifikowania lub przeszkolenia zawodowego, a także uzyskania innego zatrudnienia przez zwolnionych pracowników.
3. Pracodawca jest obowiązany zawiadomić na piśmie zakładowe organizacje związkowe o przyczynach zamierzonego grupowego zwolnienia, liczbie zatrudnionych pracowników i grupach zawodowych, do których oni należą, grupach zawodowych pracowników objętych zamiarem grupowego zwolnienia, okresie, w ciągu którego nastąpi takie zwolnienie, proponowanych kryteriach doboru pracowników do grupowego zwolnienia, kolejności dokonywania zwolnień pracowników, propozycjach rozstrzygnięcia spraw pracowniczych związanych z zamierzonym grupowym zwolnieniem, a jeżeli obejmują one świadczenia pieniężne, pracodawca jest obowiązany dodatkowo przedstawić sposób ustalania ich wysokości.
4. Pracodawca przekazuje zakładowym organizacjom związkowym informacje, o których mowa w ust. 3, w terminie umożliwiającym tym organizacjom zgłoszenie w ramach konsultacji propozycji dotyczących spraw określonych w ust. 2.
5. W trakcie konsultacji pracodawca jest obowiązany przekazać zakładowym organizacjom związkowym także inne niż określone w ust. 3 informacje, jeżeli mogą one mieć wpływ na przebieg konsultacji oraz treść porozumienia, o którym mowa w art. 3.
6. Pracodawca przekazuje na piśmie właściwemu powiatowemu urzędowi pracy informacje, o których mowa w ust. 3, z wyłączeniem informacji dotyczących sposobu ustalania wysokości świadczeń pieniężnych przysługujących pracownikom.
7. Jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, uprawnienia tych organizacji w zakresie wynikającym z ust. 1-5 przysługują przedstawicielom pracowników wyłonionym w trybie przyjętym u danego pracodawcy.
Art. 3. 1. W terminie nie dłuższym niż 20 dni od dnia zawiadomienia, o którym mowa w art. 2 ust. 3, pracodawca i zakładowe organizacje związkowe zawierają porozumienie.
2. W porozumieniu, o którym mowa w ust. 1, określa się zasady postępowania w sprawach dotyczących pracowników objętych zamiarem grupowego zwolnienia, a także obowiązki pracodawcy w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia innych spraw pracowniczych związanych z zamierzonym grupowym zwolnieniem.
3. Jeżeli nie jest możliwe uzgodnienie treści porozumienia z wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi, pracodawca uzgadnia treść porozumienia z organizacjami związkowymi reprezentatywnymi w rozumieniu art. 24125a Kodeksu pracy.
4. Jeżeli nie jest możliwe zawarcie porozumienia zgodnie z ust. 1 i 3, zasady postępowania w sprawach dotyczących pracowników objętych zamiarem grupowego zwolnienia ustala pracodawca w regulaminie, uwzględniając, w miarę możliwości, propozycje przedstawione w ramach konsultacji przez zakładowe organizacje związkowe.
5. Jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, zasady postępowania w sprawach dotyczących pracowników objętych zamiarem grupowego zwolnienia ustala pracodawca w regulaminie, po konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy.
Art. 4. 1. Pracodawca - po zawarciu porozumienia, a w razie niezawarcia porozumienia po spełnieniu obowiązku, o którym mowa w art. 3 ust. 4 lub 5 - zawiadamia na piśmie właściwy powiatowy urząd pracy o przyjętych ustaleniach dotyczących grupowego zwolnienia, w tym o liczbie zatrudnionych i zwalnianych pracowników oraz o przyczynach ich zwolnienia, okresie, w ciągu którego ma być dokonane zwolnienie, a także o przeprowadzonej konsultacji zamierzonego grupowego zwolnienia z zakładowymi organizacjami związkowymi lub z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy.
2. Kopię zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, pracodawca przekazuje zakładowym organizacjom związkowym. Zakładowe organizacje związkowe mogą przedstawić właściwemu powiatowemu urzędowi pracy swoją opinię w sprawie grupowego zwolnienia.
3. Jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do przedstawicieli pracowników wyłonionych w trybie przyjętym u danego pracodawcy.
4. W razie zakończenia działalności pracodawcy wskutek prawomocnego orzeczenia sądowego zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, jest wymagane, gdy z takim wnioskiem wystąpi właściwy powiatowy urząd pracy.
Art. 5. 1. Przy wypowiadaniu pracownikom stosunków pracy w ramach grupowego zwolnienia nie stosuje się art. 38 i 41 Kodeksu pracy, z zastrzeżeniem ust. 2-4, a także przepisów odrębnych dotyczących szczególnej ochrony pracowników przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy, z zastrzeżeniem ust. 5.
2. W razie niezawarcia porozumienia, o którym mowa w art. 3, przy wypowiadaniu pracownikom stosunków pracy, a także warunków pracy i płacy, stosuje się art. 38 Kodeksu pracy.
3. Wypowiedzenie pracownikom stosunków pracy w sytuacjach, o których mowa w art. 41 Kodeksu pracy, jest dopuszczalne w czasie urlopu trwającego co najmniej 3 miesiące, a także w czasie innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy, jeżeli upłynął już okres uprawniający pracodawcę do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia.
4. Wypowiedzenie pracownikom warunków pracy i płacy w sytuacjach, o których mowa w art. 41 Kodeksu pracy, jest dopuszczalne niezależnie od okresu trwania urlopu lub innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy.
5. W okresie objęcia szczególną ochroną przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy pracodawca może jedynie wypowiedzieć dotychczasowe warunki pracy i płacy pracownikowi:
       1)        o którym mowa w art. 39 i 177 Kodeksu pracy;
       2)        będącemu członkiem rady pracowniczej przedsiębiorstwa państwowego;
       3)        będącemu członkiem zarządu zakładowej organizacji związkowej;
       4)        będącemu członkiem zakładowej organizacji związkowej, upoważnionemu do reprezentowania tej organizacji wobec pracodawcy albo organu lub osoby dokonującej za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy;
       4a)         będącemu członkiem specjalnego zespołu negocjacyjnego lub europejskiej rady zakładowej;
4b)         będącemu członkiem specjalnego zespołu negocjacyjnego, organu przedstawicielskiego lub przedstawicielem pracowników w spółce europejskiej;
4c)         będącemu członkiem specjalnego zespołu negocjacyjnego, organu przedstawicielskiego lub przedstawicielem pracowników w spółdzielni europejskiej;
       4d)         będącemu członkiem specjalnego zespołu negocjacyjnego, zespołu przedstawicielskiego albo przedstawicielem pracowników w radzie nadzorczej spółki powstałej w wyniku połączenia transgranicznego spółek;
       5)        będącemu społecznym inspektorem pracy;
       6)         powołanemu do odbycia czynnej służby wojskowej, służby zastępczej, zasadniczej służby wojskowej albo przeszkolenia wojskowego;
       7)         będącemu członkiem rady pracowników lub określonym w porozumieniu, o którym mowa w art. 24 ustawy z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz. U. Nr 79, poz. 550), przedstawicielem pracowników uprawnionym do uzyskiwania od pracodawcy informacji i prowadzenia z nim konsultacji.
6. Jeżeli wypowiedzenie warunków pracy i płacy powoduje obniżenie wynagrodzenia, pracownikom, o których mowa w ust. 5, przysługuje, do końca okresu, w którym korzystaliby ze szczególnej ochrony przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy, dodatek wyrównawczy obliczony według zasad wynikających z Kodeksu pracy.
7. W razie wypowiadania pracownikom stosunków pracy w ramach grupowego zwolnienia umowy o pracę zawarte na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy mogą być rozwiązane przez każdą ze stron za dwutygodniowym wypowiedzeniem.
Art. 6. 1. Wypowiedzenie pracownikowi stosunku pracy w ramach grupowego zwolnienia może nastąpić nie wcześniej niż po dokonaniu przez pracodawcę zawiadomienia, o którym mowa w art. 4 ust. 1, a w przypadku gdy nie jest ono wymagane - nie wcześniej niż po zawarciu porozumienia lub spełnieniu obowiązku, o którym mowa w art. 3 ust. 4 lub 5.
2. Rozwiązanie z pracownikiem stosunku pracy w ramach grupowego zwolnienia może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia zawiadomienia, o którym mowa w art. 4 ust. 1, a w przypadku gdy nie jest ono wymagane - nie wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia zawarcia porozumienia lub spełnienia obowiązku, o którym mowa w art. 3 ust. 4 lub 5. Nie dotyczy to przypadków rozwiązania z pracownikami stosunków pracy w razie zakończenia działalności pracodawcy wskutek prawomocnego orzeczenia sądowego.
Art. 7.  Przy rozwiązywaniu z pracownikami stosunków pracy w ramach grupowego zwolnienia z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy stosuje się przepisy art. 411 § 1, art. 177 § 4 i 5, art. 1861, art. 1868 i art. 196 pkt 2 Kodeksu pracy, a także odrębne przepisy regulujące rozwiązywanie z pracownikami stosunków pracy z takiego powodu.
Art. 8. 1. Pracownikowi, w związku z rozwiązaniem stosunku pracy w ramach grupowego zwolnienia, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości:
       1)        jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata;
       2)        dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat;
       3)        trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.
2. Przy ustalaniu okresu zatrudnienia, o którym mowa w ust. 1, przepis art. 36 § 11 Kodeksu pracy stosuje się odpowiednio.
3. Odprawę pieniężną ustala się według zasad obowiązujących przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
4. Wysokość odprawy pieniężnej nie może przekraczać kwoty 15-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów, obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy.
Art. 9. 1. W razie ponownego zatrudniania pracowników w tej samej grupie zawodowej pracodawca powinien zatrudnić pracownika, z którym rozwiązał stosunek pracy w ramach grupowego zwolnienia, jeżeli zwolniony pracownik zgłosi zamiar podjęcia zatrudnienia u tego pracodawcy w ciągu roku od dnia rozwiązania z nim stosunku pracy.
2. Pracodawca powinien ponownie zatrudnić pracownika, o którym mowa w ust. 1, w okresie 15 miesięcy od dnia rozwiązania z nim stosunku pracy w ramach grupowego zwolnienia.
Art. 10. 1. Przepisy art. 5 ust. 3-7 i art. 8 stosuje się odpowiednio w razie konieczności rozwiązania przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, jeżeli przyczyny te stanowią wyłączny powód uzasadniający wypowiedzenie stosunku pracy lub jego rozwiązanie na mocy porozumienia stron, a zwolnienia w okresie nieprzekraczającym 30 dni obejmują mniejszą liczbę pracowników niż określona w art. 1.
2. W przypadku określonym w ust. 1 pracodawca może rozwiązać stosunki pracy, w drodze wypowiedzenia, z pracownikami, których stosunek pracy podlega z mocy odrębnych przepisów szczególnej ochronie przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem i wobec których jest dopuszczalne wypowiedzenie stosunku pracy w ramach grupowego zwolnienia, pod warunkiem niezgłoszenia sprzeciwu przez zakładową organizację związkową w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o zamierzonym wypowiedzeniu.
3. Pracodawca może wypowiedzieć warunki pracy i płacy pracownikom, o których mowa w ust. 2, jeżeli z przyczyn określonych w ust. 1 nie jest możliwe dalsze ich zatrudnianie na dotychczasowych stanowiskach pracy. W takim przypadku stosuje się art. 38 Kodeksu pracy.
4. Jeżeli wypowiedzenie warunków pracy i płacy w okolicznościach określonych w ust. 3 powoduje obniżenie wynagrodzenia, pracownikom przysługuje, przez okres nieprzekraczający 6 miesięcy, dodatek wyrównawczy obliczony według zasad wynikających z Kodeksu pracy. Prawo do dodatku wyrównawczego nie przysługuje pracownikom, których szczególna ochrona przed wypowiedzeniem umowy o pracę wynika z art. 41 Kodeksu pracy.
5. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do pracowników będących posłami, senatorami lub radnymi, w okresie, w którym ich stosunek pracy podlega z mocy odrębnych przepisów szczególnej ochronie przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem.
Art. 11. Przepisów ustawy nie stosuje się do pracowników zatrudnionych na podstawie mianowania.
Art. 12. Przy rozwiązywaniu stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, w zakresie nieuregulowanym w niniejszej ustawie, a także przy rozpatrywaniu sporów związanych z naruszeniem przepisów niniejszej ustawy stosuje się przepisy Kodeksu pracy.

Autor:  Tadeo74 [ 18 sie 2009, 18:42 ]
Tytuł:  Dlaczego nie zwolnienia grupowe tylko specustawa?

Może połączyć te 3 tematy o racjonalizacji w jeden?

Autor:  inspektor [ 18 sie 2009, 18:42 ]
Tytuł:  Dlaczego nie zwolnienia grupowe tylko specustawa?

W uzasadnieniu do ustawy o "racjonalizacji" zatrudnienia wspomina się bezczelnie, że ustawa jest korzystniejsza dla pracowników, niż ustawa o zwolnieniach grupowych. To oczywiste kłamstwo.
Ustawa umożliwia pracodawcom rozwiązanie w krótkim czasie umów o pracę z większą liczbą pracowników, w przypadku reorganizacji zakładu pracy oraz związanej z nią likwidacji części stanowisk. Ustawa o zwolnieniach grupowych, w przeciwieństwie do ogólnych przepisów kodeksu pracy, daje prawo do zwolnienia pracowników nawet wtedy, gdy brak ku temu przesłanek leżących po stronie pracowników.
Zwolnienia uważane są za grupowe, gdy pracodawca - zatrudniający co najmniej 20 pracowników - rozwiązuje stosunki pracy w okresie nie dłuższym niż 30 dni, a procedura ta obejmuje co najmniej:
?        10 pracowników - przy zatrudnieniu mniejszym niż 100 pracowników;
?        10 procent pracowników - przy zatrudnieniu od 100do 299 pracowników albo;
?        30 pracowników - przy zatrudnieniu co najmniej 300 pracowników.
Procedura zwolnienia grupowego obejmuje cztery główne etapy:
1.        Konsultacje ze związkami zawodowymi albo z przedstawicielami pracowników. Pracodawca zobligowany jest do przekazania im na piśmie wyjaśnień dotyczących powodów zwolnień, liczby osób, które są nimi objęte oraz okresu w jakim proces ten będzie przeprowadzony. Powinien także poinformować o kryteriach kwalifikowania do zwolnienia i sposobie rozstrzygania kwestii pracowniczych.
2.        Zawarcie ze związkami zawodowymi porozumienia albo wydanie przez pracodawcę regulaminu zwolnień. Powinno być ono zawarte w terminie 20 dni od rozpoczęcia negocjacji.
3.        Zawiadomienie powiatowego urzędu pracy. Zakres informacji przekazywanych urzędowi jest taki sam jak w przypadku związków zawodowych, z tą różnicą, że nie obejmuje on sposobu ustalania wysokości świadczeń pieniężnych przysługujących pracownikom.
4.        Rozwiązanie stosunków pracy. Aby je rozpocząć musi upłynąć minimum 30 dni od daty zawiadomienia urzędu pracy.
Zgodnie z art. 9 cyt. ustawy, w razie ponownego zatrudniania pracowników w tej samej grupie zawodowej pracodawca powinien zatrudnić pracownika, z którym rozwiązał stosunek pracy w ramach grupowego zwolnienia, jeżeli zwolniony pracownik zgłosi zamiar podjęcia zatrudnienia u tego pracodawcy w ciągu roku od dnia rozwiązania z nim stosunku pracy.

Pracodawca powinien ponownie zatrudnić pracownika, w okresie 15 miesięcy od dnia rozwiązania z nim stosunku pracy w ramach grupowego zwolnienia.
W świetle wskazanej ustawy nie jest dopuszczalne dokonywanie zwolnień grupowych, czy też indywidualnych a następnie przyjmowanie zaraz na zwolnione stanowiska innych pracowników.
Taki sposób postępowania oczywiście świadczy o obejściu przepisów omawianej ustawy i nie może korzystać z ochrony prawa.
W konsekwencji, pracownik mógłby skutecznie żądać przywrócenia do pracy lub ponownego zatrudnienia.
Na mocy tej regulacji chronieni są:
?        pracownicy w wieku przedemerytalnym, a więc tacy, którym do osiągnięcia wieku emerytalnego brakuje nie więcej niż cztery lata, jeżeli z osiągnięciem tego wieku nabędą prawo do emerytury,
?        pracownice w okresie ciąży oraz urlopu macierzyńskiego (z wyłączeniem tych kobiet, które zatrudnione są na okres próbny, nieprzekraczający miesiąca)- przez okres ciąży i tego urlopu,
?        członkowie zarządu zakładowej organizacji związkowej, których imiennie wskazano w uchwale tego organu- przez okres określony w uchwale i przez rok po zakończeniu sprawowania funkcji,
?        członkowie zakładowej organizacji związkowej upoważnieni do reprezentowania tej organizacji wobec pracodawcy albo organu lub osoby dokonującej za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy- przez okres określony w uchwale i przez rok po zakończeniu sprawowania funkcji,
?        członkowie rady pracowniczej przedsiębiorstwa państwowego- w czasie przypadającym na kadencję rady i rok po jej upływie.

Zauważyć należy też, że ustawa o służbie cywilnej przewiduje o wiele korzystniejsze kwoty odpraw dla członków korpusu służby cywilnej, niż specustawa:

Art. 94. 1. Członkowi korpusu służby cywilnej, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę, przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia, a jeżeli członek korpusu służby cywilnej przepracował co najmniej 20 lat w służbie cywilnej, jednorazowa odprawa przysługuje w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia.
2. Do okresu pracy, o którym mowa w ust. 1, wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
3. Do okresów pracy, o których mowa w ust. 2, nie wlicza się okresów zatrudnienia w partii komunistycznej (Polskiej Partii Robotniczej i Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej), jak również w organach bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów.
4. Odprawę, o której mowa w ust. 1, oblicza się jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy.


Jak nazwać zatem to, co zaproponowano? Czy da to się zrobić bez wulgaryzmów?

Autor:  Tadeo74 [ 18 sie 2009, 18:43 ]
Tytuł:  Dlaczego nie zwolnienia grupowe tylko specustawa?

Jak ustawa wejdzie w życie sądy będą miały dużo roboty

Autor:  Nadir [ 18 sie 2009, 18:51 ]
Tytuł:  Czy da to się bez wulgaryzmów?

inspektor                    



W uzasadnieniu do ustawy o "racjonalizacji" zatrudnienia wspomina się bezczelnie, że ustawa jest korzystniejsza dla pracowników, niż ustawa o zwolnieniach grupowych. To oczywiste kłamstwo.
(.....)
Jak nazwać zatem to, co zaproponowano? Czy da to się zrobić bez wulgaryzmów?

Chyba k* nie!
Podejrzewam, że zmienią zapis z 10% na 9...   <_<

Autor:  inspektor [ 18 sie 2009, 19:17 ]
Tytuł:  Dlaczego nie zwolnienia grupowe tylko specustawa?

Ciągniemy dalej:


Pani
Izabela Katarzyna Mrzygłocka
Przewodnicząca
Rady Ochrony Pracy
przy Sejmie RP


W związku z publikacją w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Rady Ministrów ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych (projekt wraz z uzasadnieniem w załączeniu), wnosimy o niezwłoczną analizę negatywnych skutków wejścia w życie ww. usta-wy, zgodnie z zakresem zainteresowań i obowiązków Rady Ochrony Pracy.

Ustawa powyższa zakłada redukcję do 10% stanu zatrudnienia w niektórych państwowych jednostkach budżetowych, przy czym bez żadnego merytorycznego uzasadnienia projektodawca planuje zniesienie postanowień ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Ko-deks pracy, a także przepisów innych ustaw dotyczących szczególnej ochrony pracowników przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy.

Oznacza to wprost zamach na niezależność i sam fakt funkcjonowania w zakładach pracy związków zawodowych oraz społecznej inspekcji pracy, co jest naszym zdaniem - w świetle zapisów Konstytucji RP i umów międzynarodowych ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą ? niedopuszczalne.

Projekt ustawy przewiduje w zasadzie pełną dowolność kierowników zakładów pracy przy dokonywaniu zwolnień, przy czym równocześnie nie umożliwia się żadnych środków odwoławczych od decyzji o zwolnieniu. Oznacza to przyzwolenie na łamanie praw obywatelskich i umożliwi zwalnianie pracowników nie tyle z przyczyn merytorycznych, co subiektywnych decydenta. To w państwie demokratycznym jest nie do przyjęcia i zaakceptowania?
Co ciekawe tworzy się specjalną ustawę mimo to, że zakres przewidywanych i wymuszanych redukcji zatrudnienia kwalifikuje te zwolnienia do przedmiotu zainteresowania i uregulowań zawartych w ustawie z dnia 13 marca 2003 roku o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Projekt ustawy zakłada wyjątkowo mizerne odprawy w przypadku zwolnień często długoletnich pracowników, nie przewiduje też żadnego systemowego przekwalifikowania zwalnianych pracowników na koszt państwa (odprawy przewidywane w ww. ustawie są o wiele mniejsze, niż aktualnie gwarantuje w art. 94 ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, co stanowi o utracie praw nabytych).
Nie uwzględniane są racje tzw. ?jedynych żywicieli rodzin?, ani też osób wychowujących małoletnie dzieci czy też zwyczajnie będących w dniu podejmowania decyzji o zwolnieniach w bardzo trudnych sytuacjach życiowych (np. ciężka choroba czy skutki zdarzeń losowych). Jak się to ma do zapisów Konstytucji RP, która w art. 18 stanowi, iż rodzina znajduje się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej?

Projekt nie jest elementem spójnego i całościowego programu racjonalizacji zatrudnienia w państwowej sferze budżetowej, gdyż nie obejmuje tych jednostek całościowo i nie przeprowadzono żadnych badań na temat realnych, nie zagrażających rzetelnemu i pełnemu wykonywaniu zadań, możliwości redukcji zatrudnienia w poszczególnych rodzajach branż.  Nie jest też elementem racjonalnego planu oszczędnościowego, gdyż skutki wejścia w życie ustawy mogą dać jedynie iluzoryczne i tymczasowe oszczędności.

       Mając na uwadze powyższe wnosimy, jak  na wstępie oraz prosimy o powiadomienie nas o podjętych w tej sprawie działaniach.

Autor:  Drago [ 18 sie 2009, 19:20 ]
Tytuł:  Dlaczego nie zwolnienia grupowe tylko specustawa?

Tadeo74                    



Może połączyć te 3 tematy o racjonalizacji w jeden?


Znaczy zredukować o 2/3? :nonono:

Autor:  tranqilo [ 19 sie 2009, 10:22 ]
Tytuł:  Dlaczego nie zwolnienia grupowe tylko specustawa?

Wygląda na to, że dodadzą jedynie zmianę ustawy o SC i zaczną rzymskim zwyczajem "rozwalać" co 10 urzędnika.

Proponuję takie uproszczenie ustawy "o zasadach racjonalizacji zatrudnienia w urzędach przez misia".  Wszyscy urzędnicy w urzędzie zbiorą się wokół Naczelnika (Dyrektora) , który pełni rolę misia i zaśpiewają piosenkę o misiu co śpi. A miś jako ślepa wyrocznia aparatu nacisku wskaże odpadających z gry.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/