Forum skarbowców http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/ |
|
Wymiar czasu pracy http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/viewtopic.php?f=10&t=134 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | Iskierka [ 15 lis 2006, 19:54 ] |
Tytuł: | |
<a href="http://www.skarbowcy.pl/mkportal/index.php?ind=news&op=news_show_single&ide=350" target="_blank">Wyjaśnienia MF</a> Jak widać, zamieszania z odpracowywaniem lub odbieraniem dni wolnych za święta ciąg dalszy. Nie jestem fachowcem z zakresu prawa pracy, nasuwają mi się jednak takie wnioski. Z art. 5 kodeksu pracy i art. 7 ust. 1 ustawy o SC wynika, że kp stosuje się tylko wtedy, gdy usc czegoś nie reguluje. Normy czasu pracy wyznaczają górne limity, których pracodawca nie może naruszać, jak ma jednak taką wolę, to może je obniżać i kp nie złamie. Sprawa świąt jest opisana w art. 130 kp. Przepis ten jest częścią rozdziału "normy i ogólny wymiar czasu pracy", czyli jest regulacją z tego zakresu. Z norm wyznaczonych przez kp nie wynika zakaz pracy w sobotę czy w jakikolwiek inny dzień tygodnia prócz niedzieli. Obniżanie wymiaru czasu o osiem godzin w związku ze świętem przypadającym w innym dniu niż niedziela, także gdy przypada ono w sobotę, jest tego konsekwencją (jedni pracownicy niższe limity czasu pracy niż inni). Usc kompleksowo reguluje wymiar czasu pracy w art. 67 i w rozporządzeniu Prezesa RM. Z regulacji tych wynika m.in. to, że praca korpusu jest ściśle związana z funkcjonowaniem danego urzędu, te zaś z założenia nigdy nie pracują w soboty (oczywiście w niedziele i święta też nie). Stąd brak regulacji odnośnie obniżania wymiaru lub podwyższania czasu pracy o dni świąteczne (zbędne). Nie należy wyciągać z tego wniosku, iż trzeba się odwoływać w tym zakresie do kp. Wniosek końcowy: w związku ze świętami nie musimy niczego odpracowywać, ale także nie mamy prawa do dodatkowego wolnego za święto w sobotę (soboty są dla nas zawsze niedzielami - dniami wolnymi). Jak się mylę proszę o sprostowanie. PS Nasz NUS wystąpił do GIP z pismem o potwierdzenine stanowiska zajętego przez jego dział prawny GIP w lipcowej opinii dla RSK. Zapowiedział, że podporządkuje się GIPowi. |
Autor: | pingwinka [ 07 maja 2007, 13:54 ] |
Tytuł: | |
Czy słyszał ktoś (Skarbowcy) może o nowych zasadach, jeżeli chodzi o godziny pracy?? Doszły mnie słuchy, że w najbliższym czasie będziemy wszyscy pracować od 8.15 do 16.15 i raz w tygodniu do 18.00. |
Autor: | wera29 [ 07 maja 2007, 14:11 ] |
Tytuł: | |
<a href="http://www.lex.it.pl/serpra/pdf/d07505.pdf" target="_blank">http://www.lex.it.pl/serpra/pdf/d07505.pdf</a> |
Autor: | tranqilo [ 07 maja 2007, 23:26 ] | |||||||||
Tytuł: | ||||||||||
Może jeszcze z przerwą na LUNCH? |
Autor: | chrisz [ 08 maja 2007, 11:17 ] | |||||||||
Tytuł: | ||||||||||
Rozporządzenie w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej - podpisane przez Prezesa Rady Ministrów 25 kwietnia 2007 r. (Dz.U. Nr 76, poz. 505) ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej
Uzasadnienie Ustawa z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218 ze zm.) w art. 67 ust. 3 zawiera upoważnienie do uregulowania przez Prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia zasad służących ustalaniu rozkładu czasu pracy w tygodniu i jego wymiaru w poszczególnych dniach tygodnia, którymi posługiwać się będą dyrektorzy generalni urzędów przy regulacjach czasu pracy w podległych im urzędach. Jednocześnie w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953 ze zm.) znajduje się brzmiące podobnie upoważnienie także dla Prezesa Rady Ministrów. Obowiązujące do tej pory rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 2000 r. w sprawie zasad ustalania rozkładu i wymiaru czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej (Dz. U. Nr 28, poz. 350 ze zm.) wydane zostało na dwóch podstawach prawnych: art. 92 ust. 3 uchylonej ustawy o służbie cywilnej oraz art. 30 ust. 1 ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Rozporządzenie to – w części odnoszącej się do członków korpusu służby cywilnej - zostało jedynie czasowo utrzymane w mocy przez art. 132 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218 ze zm.). Mając na uwadze powyższe oraz kierując się potrzebą obowiązywania w urzędach jednolitych zasad ustalania rozkładu i wymiaru czasu pracy przygotowano projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów obejmujący zakresem działania zarówno członków korpusu służby cywilnej jak i pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej, z wyłączeniem osób powołanych na wysokie stanowiska państwowe w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1217 ze zm.). W przygotowanym projekcie proponuje się zachowanie zasady, w myśl której praca w urzędzie jest wykonywana od poniedziałku do piątku w godzinach między 8.15 a 16.15. Dyrektor generalny urzędu lub odpowiednio kierownik urzędu powinien ustalać rozkład czasu pracy pracowników administracji rządowej zatrudnionych w urzędzie, obejmujący nieprzerwanie osiem godzin na dobę między godzinami 7.00 a 18.00. W przepisach rozporządzenia znalazłaby się także regulacja dotycząca konieczności takiego ustalenia rozkładu czasu pracy urzędu, aby w co najmniej jednym dniu tygodnia zapewnić obsługę interesantów do godziny 18.00. Ponadto proponuje się, żeby ze względu na szczególny charakter pracy wykonywanej w komórce organizacyjnej lub na stanowisku pracy, w rozkładzie czasu pracowników zatrudnionych w tej komórce lub na tym stanowisku pracy, dzień tygodnia niebędący dniem pracy w urzędzie mógł być ustalony dniem pracy, jeżeli byłoby to uzasadnione potrzebami urzędu. Przy ustalaniu rozkładu czasu pracy dyrektor generalny urzędu brałby pod uwagę konieczność zapewnienia sprawnej organizacji pracy urzędu, zróżnicowany charakter zadań wykonywanych w urzędzie, oraz względy osobiste lub rodzinne pracowników administracji rządowej. Wejście w życie rozporządzenia z dniem ogłoszenia nie narusza zasad demokratycznego państwa prawnego, ponieważ proponowane w nim rozwiązania stanowią kontynuację rozwiązań funkcjonujących dotychczas. OCENA SKUTKÓW REGULACJI 1. Podmioty, na które będzie oddziaływał projekt rozporządzenia. Projekt rozporządzenia dotyczy członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy służbie cywilnej oraz pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej, wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 12 i 14 i ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych – w szczególności w regionalnych izbach obrachunkowych, Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Regulacje odnoszące się do zasad funkcjonowania urzędów poza granicami godzin 8.15 – 16.15 będzie miało znaczenie dla interesantów, którzy będą mogli załatwić sprawy w urzędach w dogodniejszym dla nich czasie. 2. Konsultacje. Projekt został przesłany do uzgodnień międzyresortowych; w toku uzgodnień uwagi do projektu zgłosiły Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Skarbu, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Transportu, Ministerstwo Sprawiedliwości i Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Rządowe Centrum Legislacji. W projekcie uwzględniono wszystkie uwagi Rządowego Centrum Legislacji. Inne uwagi zgłoszone przez ministerstwa i urzędy centralne zostały uzgodnione merytorycznie podczas konferencji uzgodnieniowej. Projekt rozporządzenia, stosownie do postanowień art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, ze zm.) został skierowany do zaopiniowania przez reprezentatywne organizacje związków zawodowych. Pozytywną opinię o projekcie wyraziło Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych. Projekt nie został zaopiniowany przez Radę Służby Publicznej, gdyż Rada Służby Publicznej nie została dotychczas powołana. 3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa. Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na wzrost wydatków budżetowych w 2007 r. 4. Wpływ regulacji na rynek pracy. Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy i nie będzie się wiązać z powstaniem lub utratą miejsc pracy. 5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność zewnętrzną i wewnętrzną gospodarki. 6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny. Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny. 7. Podmioty zainteresowane pracami nad projektem rozporządzenia. Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), z chwilą skierowania projektu rozporządzenia do uzgodnień międzyresortowych zostanie on opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Opublikowano także uwagi zgłaszane w toku uzgodnień międzyresortowych. Do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nie wpłynęły zgłoszenia podmiotów zainteresowanych pracami nad projektem rozporządzenia. 8. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej. Zakres projektowanego rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. |
Autor: | _ksu_ [ 08 maja 2007, 13:36 ] | |||||||||
Tytuł: | ||||||||||
A to który paragraf ważniejszy? Bo się zgubiłem. :unsure: |
Autor: | majani [ 08 maja 2007, 13:59 ] |
Tytuł: | |
§ 2 - zasada - powinni tak. § 3 - wyjątki - ale jak trzeba to tak (później, wcześniej, w soboty, niedziele i święta, dłużej, krócej, z przerwami). No i dobra. |
Autor: | zoltar7 [ 08 maja 2007, 16:29 ] |
Tytuł: | |
Haruj dwie zmiany Zimą i Latem, wyśpisz się w piachu pod kombinatem. :nonono: |
Autor: | Jagoda2 [ 08 maja 2007, 19:00 ] |
Tytuł: | |
Dobre!!! Ale niektórzy podatnicy wolą rano załatwić sprawy urzędowe, żeby zdążyć do pracy. Nie ukrywam, że wolę pracować wcześniej tj. od 7.00. ![]() |
Autor: | Szopek [ 09 maja 2007, 14:58 ] | |||||||||
Tytuł: | ||||||||||
To całkiem dobry pomysł od 7 do 15, przynajmniej zakupy można jeszcze zrobić w miarę spokojnie. |
Autor: | Nadir [ 09 maja 2007, 18:26 ] | |||||||||
Tytuł: | ||||||||||
A jeszcze lepszy to: soboty i niedziele po 8 godzin. Liczone podwójnie to 32 godziny. Pozostaje jeszcze 8 godzin czyli 1 dzień! Na przykład poniedziałek... A od wtorku do piątku (włącznie) wolne! I co Wy na to? ......................... :brawa: |
Autor: | helvet [ 09 maja 2007, 19:27 ] | |||||||||
Tytuł: | ||||||||||
Spróbuję Cię przebić. Moim zdaniem tydzień pracy powinien wyglądać tak: Poniedziałek Niedziela Środa Niedziela Piątek Sobota (rzecz jasna wolna od pracy) Niedziela |
Autor: | ogorek [ 10 maja 2007, 09:30 ] |
Tytuł: | |
A ja mogłabym zaczynać pracę nawet o 9. Przynajmniej nie musiałabym wstawać o 5 i kończyć dnia o 21. Oprócz nas o 7 zaczynają chyba jeszcze robotnicy w fabrykach... |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |