Rozporządzenie w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej - podpisane przez Prezesa Rady Ministrów 25 kwietnia 2007 r. (Dz.U. Nr 76, poz. 505)
ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej
 |  |  |
 |  Na podstawie art. 67 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218, Nr 218, poz. 1592 i Nr 249, poz. 1832) oraz art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje: § 1. Rozporządzenie określa zasady ustalania rozkładu czasu pracy w tygodniu oraz jego wymiaru w poszczególnych dniach tygodnia, obowiązującego członków korpusu służby cywilnej oraz pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej, zatrudnionych w urzędach administracji rządowej, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej oraz w art. 1 ust. 1 pkt 12 i 14 oraz ust. 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędówpaństwowych. § 2. Dyrektor generalny urzędu (kierownik urzędu) ustala rozkład i wymiar czasu pracy członków korpusu służby cywilnej i pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej, zwanych dalej „pracownikami”, biorąc pod uwagę, że praca w urzędach powinna być wykonywana od poniedziałku do piątku w godzinach między 8.15 a 16.15. § 3. 1. Dyrektor generalny urzędu (kierownik urzędu) może ustalić rozkład i wymiar czasu pracy pracowników, obejmujący nieprzerwanie osiem godzin na dobę między godzinami 7.00 a 18.00, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością zapewnienia sprawnej pracy urzędu i zróżnicowanym charakterem wykonywanych zadań. 2. Ze względu na szczególny charakter pracy wykonywanej na stanowisku pracy, rozkład czasu pracy pracownika zatrudnionego na tym stanowisku pracy, może przewidywać pracę zmianową obejmującą nieprzerwanie osiem godzin na dobę między godzinami 6.00 a 22.00. 3. W urzędach, w których wykonywane są zadania związane z obsługą interesantów, rozkład i wymiar czasu pracy pracowników powinien być ustalony w taki sposób, aby co najmniej w jednym dniu tygodnia zadania te były wykonywane w godzinach między 8.00 a 18.00. 4. Ze względu na szczególny charakter pracy wykonywanej w komórce organizacyjnej lub na stanowisku pracy, w rozkładzie czasu pracy pracowników zatrudnionych w tej komórce lub na tym stanowisku pracy, dzień tygodnia niebędący dniem pracy w urzędzie może być ustalony dniem pracy, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami urzędu. 1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 98, poz.1071, Nr 123, poz. 1353 i Nr 128, poz. 1403, z 2002 r. Nr 1, poz. 18, Nr 153, poz. 1271 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 228, poz. 2256, z 2005 r. Nr 10, poz. 71 i Nr 169, poz. 1417 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1218, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220, poz. 1600. 5. W razie ustalania rozkładu lub wymiaru czasu pracy w poszczególnych dniach tygodnia w sposób, o którym mowa w ust. 1, 2 i 4, dyrektor generalny urzędu (kierownik urzędu) bierze pod uwagę ważne względy osobiste lub rodzinne pracowników. § 4. Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 2000 r. w sprawie zasad ustalania rozkładu i wymiaru czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej (Dz. U. Nr 28, poz. 350, z 2002 r. Nr 24, poz. 246 oraz z 2004 r. Nr 225, poz. 2558). § 5. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia |  |
 |  |  |
.
Uzasadnienie
Ustawa z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218 ze zm.) w art. 67 ust. 3 zawiera upoważnienie do uregulowania przez Prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia zasad służących ustalaniu rozkładu czasu pracy w tygodniu i jego wymiaru w poszczególnych dniach tygodnia, którymi posługiwać się będą dyrektorzy generalni urzędów przy regulacjach czasu pracy w podległych im urzędach. Jednocześnie w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953 ze zm.) znajduje się brzmiące podobnie upoważnienie
także dla Prezesa Rady Ministrów.
Obowiązujące do tej pory rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 2000 r. w sprawie zasad ustalania rozkładu i wymiaru czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej (Dz. U. Nr 28, poz. 350 ze zm.) wydane zostało na dwóch podstawach prawnych: art. 92 ust. 3 uchylonej ustawy o służbie cywilnej oraz art. 30 ust. 1 ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Rozporządzenie to – w części odnoszącej się do członków korpusu służby cywilnej - zostało jedynie czasowo utrzymane w mocy przez
art. 132 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218 ze zm.).
Mając na uwadze powyższe oraz kierując się potrzebą obowiązywania w urzędach jednolitych zasad ustalania rozkładu i wymiaru czasu pracy przygotowano projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów obejmujący zakresem działania zarówno członków korpusu służby cywilnej jak i pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej, z wyłączeniem osób powołanych na wysokie stanowiska państwowe w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r.
o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1217 ze zm.).
W przygotowanym projekcie proponuje się zachowanie zasady, w myśl której praca w urzędzie jest wykonywana od poniedziałku do piątku w godzinach między 8.15 a 16.15.
Dyrektor generalny urzędu lub odpowiednio kierownik urzędu powinien ustalać rozkład czasu pracy pracowników administracji rządowej zatrudnionych w urzędzie, obejmujący nieprzerwanie osiem godzin na dobę między godzinami 7.00 a 18.00. W przepisach rozporządzenia znalazłaby się także regulacja dotycząca konieczności takiego ustalenia rozkładu czasu pracy urzędu, aby w co najmniej jednym dniu tygodnia zapewnić obsługę interesantów do godziny 18.00. Ponadto proponuje się, żeby ze względu na szczególny
charakter pracy wykonywanej w komórce organizacyjnej lub na stanowisku pracy, w rozkładzie czasu pracowników zatrudnionych w tej komórce lub na tym stanowisku pracy, dzień tygodnia niebędący dniem pracy w urzędzie mógł być ustalony dniem pracy, jeżeli byłoby to uzasadnione potrzebami urzędu. Przy ustalaniu rozkładu czasu pracy dyrektor generalny urzędu brałby pod uwagę konieczność zapewnienia sprawnej organizacji pracy urzędu, zróżnicowany charakter zadań wykonywanych w urzędzie, oraz względy osobiste lub rodzinne pracowników administracji rządowej.
Wejście w życie rozporządzenia z dniem ogłoszenia nie narusza zasad demokratycznego państwa prawnego, ponieważ proponowane w nim rozwiązania stanowią kontynuację rozwiązań funkcjonujących dotychczas.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływał projekt rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia dotyczy członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy służbie cywilnej oraz pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej, wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 12 i 14 i ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych – w szczególności w regionalnych izbach obrachunkowych, Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Regulacje odnoszące się do zasad funkcjonowania urzędów poza granicami godzin 8.15 – 16.15 będzie miało
znaczenie dla interesantów, którzy będą mogli załatwić sprawy w urzędach w dogodniejszym dla nich czasie.
2. Konsultacje.
Projekt został przesłany do uzgodnień międzyresortowych; w toku uzgodnień uwagi do projektu zgłosiły Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Skarbu, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Transportu, Ministerstwo Sprawiedliwości i Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Rządowe Centrum Legislacji.
W projekcie uwzględniono wszystkie uwagi Rządowego Centrum Legislacji. Inne uwagi zgłoszone przez ministerstwa i urzędy centralne zostały uzgodnione merytorycznie podczas konferencji uzgodnieniowej.
Projekt rozporządzenia, stosownie do postanowień art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, ze zm.) został skierowany do zaopiniowania przez reprezentatywne organizacje związków zawodowych. Pozytywną opinię o projekcie wyraziło Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych.
Projekt nie został zaopiniowany przez Radę Służby Publicznej, gdyż Rada Służby Publicznej nie została dotychczas powołana.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa.
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na wzrost wydatków budżetowych w 2007 r.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy i nie będzie się wiązać z powstaniem lub utratą miejsc pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność zewnętrzną i wewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Podmioty zainteresowane pracami nad projektem rozporządzenia.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), z chwilą skierowania projektu rozporządzenia do uzgodnień międzyresortowych zostanie on opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Opublikowano także uwagi zgłaszane w toku uzgodnień międzyresortowych. Do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nie wpłynęły zgłoszenia podmiotów zainteresowanych pracami nad projektem rozporządzenia.
8. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Zakres projektowanego rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.